W 2024

Eleousa

NOVOTNÁ, Pavla a Hana STADLEROVÁ

Základní údaje

Originální název

Eleousa

Název anglicky

Eleousa

Autoři

NOVOTNÁ, Pavla (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana STADLEROVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

2024

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Uspořádání workshopu

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

umění; výtvarná výchova; preprimární pedagogika; mateřská škola

Klíčová slova anglicky

art; art education; pre-primary pedagogy; kindergarten
Změněno: 21. 10. 2024 06:40, Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.

Anotace

V originále

Výzkumné pedagogické intervence byly ve formě workshopu součástí výzkumného a uměleckého rozvojového projektu autorek z oblasti art-based-research, založeného na analýze tvůrčího procesu a jeho výsledcích, neverbálních a verbálních reakcí dětských autorů, holistickém přístupu s důrazem na získávání výtvarných zkušeností v preprimárním uměleckém vzdělávání. Záměrem bylo hlouběji porozumět způsobům, jakým se děti výtvarně vyjadřují k vybraným prekonceptům. Cílem bylo rozpoznání jedinečné hodnoty samotného prožitku a podpora autenticity výtvarného vyjádření. Snahou tedy nebylo pouze najít přímé paralely mezi zobrazenými a popisnými výrazy, které děti uváděly. Výběr heterogenní skupiny byl cílený – jedná se o jednu ze tříd fakultní mateřské školy. Záměrem intervence bylo také provázat didaktickou přípravu s reflektovanou praxí studentů, kteří na fakultních školách realizují výtvarné činnosti a mají různorodé zkušenosti, jak jejich nabídka v mateřských školách probíhá. Intervence měly proto prokázat smysluplnost výstupů, které jsou předškolním vzděláváním očekávány a je reálné je s dětmi uskutečnit.

Anglicky

The research-based pedagogical interventions in the form of a workshop were part of the authors' art-based-research and artistic development project, based on an analysis of the creative process and its outcomes, the non-verbal and verbal responses of the children's authors, and a holistic approach with an emphasis on the acquisition of art experiences in pre-primary art education. The intention was to gain a deeper understanding of the ways in which children express themselves artistically in relation to selected preconcepts. The goal was to recognize the unique value of the experience itself and to promote authenticity of artistic expression. Thus, the effort was not simply to find direct parallels between the pictorial and descriptive expressions that the children reported. The selection of the heterogeneous group was purposeful - it was one of the classes of a faculty kindergarten. The intention of the intervention was also to link the didactic training with the reflected practice of students who carry out art activities in the faculties and who have diverse experiences of how they are offered in kindergartens. The interventions were therefore intended to demonstrate the meaningfulness of the outcomes expected by pre-school education and the feasibility of implementing them with children.

Návaznosti

MUNI/A/1471/2023, interní kód MU
Název: Interpretace jako nástroj výtvarné a galerijní pedagogiky
Investor: Masarykova univerzita, Interpretace jako nástroj výtvarné a galerijní pedagogiky