2024
Instrumentation of students’ experience through the active content of science: from epistemic contact to idealizations and back again in school classrooms.
KOHOUT, Jiří; Jan SLAVÍK; Tomáš JANÍK; Markéta KUBERSKÁ; Václav STACKE et. al.Základní údaje
Originální název
Instrumentation of students’ experience through the active content of science: from epistemic contact to idealizations and back again in school classrooms.
Název česky
Instrumentace zkušenosti žáků prostřednictvím aktivního obsahu vědy: od epistemického kontaktu k idealizacím a zpět
Autoři
KOHOUT, Jiří; Jan SLAVÍK; Tomáš JANÍK; Markéta KUBERSKÁ; Václav STACKE; Tereza ČEŠKOVÁ a Petr NAJVAR
Vydání
International Journal of Science Education, England, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2024, 0950-0693
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 2.200 v roce 2023
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
UT WoS
001346487700001
EID Scopus
2-s2.0-85207906188
Klíčová slova česky
epistemický kontakt; instrumentace zkušenosti; obsahová transformace
Klíčová slova anglicky
Epistemic contact; instrumentation of experience; content transformation
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 3. 2025 09:47, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
The paper presents an in-depth exploration of the process of the instrumentation of experience within the context of teaching and learning in schools. We focus on the role of cultural instruments, such as scientific tools and practices, in mediating human cognition and transforming students´ experience into active scientific content. The study draws on the concepts of dual mediation and the interplay between denotative and expressive aspects of cognition. We aim to (1) characterise the process of instrumentalizing students’ experience into active scientific content within the classroom and (2) propose a theoretically consistent model of instrumentation of experience for micro-level analysis of teaching and learning based on the construct of content transformation. We propose a microlevel model for analyzing the instrumentation of experience in educational settings, highlighting the interaction between the subjective, intersubjective, and objective content modalities, Kvasz’s typology of cultural genesis in science and its operationalisation through five epistemic categories (e.g. cognitive penetrability of imagination). The operational grounding of these categories is illustrated through case study examples. This model serves for microanalysis of content transformations during teaching and learning and thus to contribute to the enhancement of teaching and learning quality through classroom observations and analytical reflection.
Česky
Článek představuje hloubkové zkoumání procesu instrumentace zkušeností v kontextu vyučování a učení ve školách. Zaměřujeme se na roli kulturních instrumentů, jako jsou vědecké nástroje a praktiky, při zprostředkování lidského poznání a přetváření zkušeností žáků do aktivního vědeckého obsahu. Studie vychází z konceptů dvojí mediace a interakce mezi denotativními a expresivními aspekty poznání. Naším cílem je:(1) charakterizovat proces instrumentace studentských zkušeností do aktivního vědeckého obsahu ve výuce a (2) navrhnout teoreticky konzistentní model instrumentace zkušenosti pro mikroanalýzu procesů vyučování a učení, založený na konceptu transformace obsahu. Navrhujeme mikroúrovňový model pro analýzu instrumentace zkušenosti ve vzdělávacích kontextech, který zdůrazňuje interakci mezi subjektivními, intersubjektivními a objektivními modalitami obsahu. Tento model je propojen s Kvaszovou typologií kulturní geneze ve vědě a její operacionalizací prostřednictvím pěti epistemických kategorií (např. kognitivní prostupnost imaginace). Operační ukotvení těchto kategorií je ilustrováno na příkladech didaktických kazuistik. Tento model slouží k mikroanalýze transformací obsahu během vyučování a učení, a prostřednictvím pozorování výuky a analytické reflexe tak přispívá ke zlepšování kvality vzdělávání.
Návaznosti
GA20-13038S, projekt VaV |
|