2024
Využití principů klasifikace a učení umělé inteligence při analýze reálných dat z psychologických výzkumů
ZLATUŠKA, Jiří a Jiří DANZákladní údaje
Originální název
Využití principů klasifikace a učení umělé inteligence při analýze reálných dat z psychologických výzkumů
Název česky
Využití principů klasifikace a učení umělé inteligence při analýze reálných dat z psychologických výzkumů
Název anglicky
Applying the principles of classification and artificial intelligence learning to the analysis of real data from psychological research
Autoři
ZLATUŠKA, Jiří a Jiří DAN
Vydání
Psychologické dny 2024, 4,-6. září, Olomouc, 2024
Další údaje
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Fakulta informatiky
Klíčová slova česky
principy umělé inteligence; model vícevrstvé neuronové sítě, text WISC-IIIUK
Klíčová slova anglicky
principles of artificial intelligence; multi-layer neural network model; WISC-IIIUK test
Změněno: 28. 1. 2025 16:21, doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
V originále
Cílem výzkumu bylo porovnat schopnost predikovat školní výkon modelem založeným na principech umělé inteligence s „klasickým“ modelem statistické lineární regrese. Predikční schopnost modelů jsme posoudili podle podílu rozptylu závisle proměnné veličiny, který je vysvětlen modelem neuronové sítě a regresním modelem. Reálná data byla získána v rámci lokalizace testu WISC-IIIUK na české kulturní a jazykové prostředí. Pro účely výzkumu jsme použili vzorek, který tvořilo 755 žáků a žákyň základních škol ve věku 8;0 až 15;11 roků. Jako nezávisle proměnné jsme použili 13 subtestů testu WISC-IIIUK , závislými proměnnými byl celkový prospěch a známka z matematiky. Výpočet byl proveden programem IBM SPSS, verze 29, s využitím modulu Neural Networks a modelu vícevrstvé neuronové sítě (MLP) a modulu Linear Regression. Při predikci prospěchu je predikční síla modelu neuronové sítě R2 = 0.416 a modelu lineární regrese R2 = 0.315. Neuronová síť tedy předpovídá o 10 procentních bodů lépe. Při predikci známky z matematiky pro neuronovou síť platí R2 = 0.409, vysvětluje 41 % rozptylu. Pro model lineární regrese platí R2 = 0,466, vysvětluje 47 % rozptylu, takže tento model je ve srovnání lepším prediktorem. Principy klasifikace a učení umělé inteligence vytvářejí konceptuální rámec pro zpracovávání dalšími metodami.
Česky
Cílem výzkumu bylo porovnat schopnost predikovat školní výkon modelem založeným na principech umělé inteligence s „klasickým“ modelem statistické lineární regrese. Predikční schopnost modelů jsme posoudili podle podílu rozptylu závisle proměnné veličiny, který je vysvětlen modelem neuronové sítě a regresním modelem. Reálná data byla získána v rámci lokalizace testu WISC-IIIUK na české kulturní a jazykové prostředí. Pro účely výzkumu jsme použili vzorek, který tvořilo 755 žáků a žákyň základních škol ve věku 8;0 až 15;11 roků. Jako nezávisle proměnné jsme použili 13 subtestů testu WISC-IIIUK , závislými proměnnými byl celkový prospěch a známka z matematiky. Výpočet byl proveden programem IBM SPSS, verze 29, s využitím modulu Neural Networks a modelu vícevrstvé neuronové sítě (MLP) a modulu Linear Regression. Při predikci prospěchu je predikční síla modelu neuronové sítě R2 = 0.416 a modelu lineární regrese R2 = 0.315. Neuronová síť tedy předpovídá o 10 procentních bodů lépe. Při predikci známky z matematiky pro neuronovou síť platí R2 = 0.409, vysvětluje 41 % rozptylu. Pro model lineární regrese platí R2 = 0,466, vysvětluje 47 % rozptylu, takže tento model je ve srovnání lepším prediktorem. Principy klasifikace a učení umělé inteligence vytvářejí konceptuální rámec pro zpracovávání dalšími metodami.