B 2024

Obraz Žida v písňovém folkloru českých zemí

UHLÍKOVÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Obraz Žida v písňovém folkloru českých zemí

Název česky

Obraz Žida v písňovém folkloru českých zemí

Název anglicky

The Image of the Jew in the Folk Songs of the Czech Lands

Autoři

UHLÍKOVÁ, Lucie

Vydání

1. vyd. Brno, 240 s. Etnologické studie 29, 2024

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50404 Antropology, ethnology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

ISBN

978-80-280-0655-6

Klíčová slova česky

Židé; písňový foklor; české země; etnologie

Klíčová slova anglicky

Jews; Folks Songs; Czech Lands; Ethnology

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 2. 2025 13:37, Mgr. Radka Vyskočilová

Anotace

V originále

Etnoložka Lucie Uhlíková se ve své knize věnuje problematice kulturních stereotypů spojovaných s Židy a židovstvím v písňovém folkloru českých zemí. Zaměřuje se na analýzu obrazu židovské minority, který byl v tradičním prostředí utvářen a dále reprodukován prostřednictvím lidové písně, ale i dalších folklorních druhů. Knihu lze považovat za příspěvek k poznání etnických stereotypů a principů jejich formování, fungování i recepce v oblasti tzv. lidové kultury. Autorka pracuje s folklorem jako s historickým pramenem, jehož analýza vyžaduje specifický způsob čtení textu. Monografie je tak významným příspěvkem na poli imagologie, tj. historicky ukotvených sdílených obrazů, tvořících oporu pro dějiny mentalit a emocí. Zároveň jde o pokus o kritické zhodnocení kulturního dědictví čerpajícího z tradiční lidové kultury a jeho mezigeneračního přenosu.

Anglicky

In her book, ethnologist Lucie Uhlíková addresses the issue of cultural stereotypes associated with Jews and Judaism in the song folklore of the Czech lands. She focuses on the analysis of the image of the Jewish minority, which was formed in a traditional environment and further reproduced through folk songs, as well as other folklore genres. The book can be considered a contribution to the understanding of ethnic stereotypes and the principles of their formation, functioning and reception in the field of so-called folk culture. The author works with folklore as a historical source, the analysis of which requires a specific way of reading the text. The monograph is thus a significant contribution to the field of imagology, i.e. historically anchored shared images that form the basis for the history of mentalities and emotions. At the same time, it is an attempt at a critical evaluation of the cultural heritage drawing on traditional folk culture and its intergenerational transmission.