2000
Model skladby na základě pojmu funkce
RACLAVSKÝ, JiříZákladní údaje
Originální název
Model skladby na základě pojmu funkce
Název česky
Model skladby na základě pojmu funkce
Název anglicky
Model of Composition on the Basis of the Concept of Function
Autoři
RACLAVSKÝ, Jiří (203 Česká republika, garant)
Vydání
Bratislava, Ambiguity and Music, od s. 122-129, 8 s. 2000
Nakladatel
Seminar Mathematics and Music
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/00:00011278
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-968374-0-0
Klíčová slova anglicky
composition; model; mathematic; music
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 6. 2009 12:43, prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D.
V originále
Základní ideou je aplikace fundamentálního konceptu lidského myšlení - pojmu funkce - k explikaci (formalizaci) toho, jak je každá hudební kompozice složena. Na jedné straně je cílem optimální analýza skladeb, na druhé straně teorie jejich konstruování. Model hudební kompozice na základě pojmu funkce je třístupňový: 1) tóny, intervaly, rytmy a témbry jsou "elementy", které jsou 2) uspořádávány do "posloupností", tj. funkcí z čísel-časových okamžiků do elementů (daného typu), melodie je tedy funkce (muzikologické tvrzení, že melodie je množinou, je neadekvátní), melodie jsou pak 3) transformovány na jiné melodie funkcemi vyššího typu (nazvali jsme je "Funkce"), právě ty umožňují variování hudby, což je podstatné pro práci skladatele. Jde pak o obecnou hudební teorii, která má překročit dílčí hudební teorie i jiná matematická uchopení hudby. Počítačově podporovaná kompozice musí být založena na funkčím spíše než stochastickém základě (v budoucnu je třeba vybudovat kompoziční program nového typu).
Anglicky
The main idea is the application of fundamental notion of human thinking, the notion of function, for explication (formalization) of (general) structure of musical compositions. There are two aims here: 1) optimal analyses of compositions, 2) the theory of constructing of compositions. The model of musical composition on the functional basis is of three levels: 1) the "elements" are tones, intervals, rhythms, timbres which 2) are ordered into "sequences", i.e., functions from numbers (time-points) to elements of a given type; this means that melody is a function (the musicological statement that melody is a set is inadequate), 3) there are also functions upon previous functions (we call them "Functions") which transform melody into another melody; they made us varying of music possible (this is the real job of artificial composers). Such a general theory should transcend particular musical theories and any other mathematical grasping of music. The computer-aided composition (analogously: analyses of compositions) do have to use the functional approach. Without functions, the composing (or analyzing) of music by a computer is still in the certain beginning.