D 2000

Model skladby na základě pojmu funkce

RACLAVSKÝ, Jiří

Základní údaje

Originální název

Model skladby na základě pojmu funkce

Název česky

Model skladby na základě pojmu funkce

Název anglicky

Model of Composition on the Basis of the Concept of Function

Autoři

RACLAVSKÝ, Jiří (203 Česká republika, garant)

Vydání

Bratislava, Ambiguity and Music, od s. 122-129, 8 s. 2000

Nakladatel

Seminar Mathematics and Music

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/00:00011278

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

80-968374-0-0

Klíčová slova anglicky

composition; model; mathematic; music

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 6. 2009 12:43, prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D.

Anotace

V originále

Základní ideou je aplikace fundamentálního konceptu lidského myšlení - pojmu funkce - k explikaci (formalizaci) toho, jak je každá hudební kompozice složena. Na jedné straně je cílem optimální analýza skladeb, na druhé straně teorie jejich konstruování. Model hudební kompozice na základě pojmu funkce je třístupňový: 1) tóny, intervaly, rytmy a témbry jsou "elementy", které jsou 2) uspořádávány do "posloupností", tj. funkcí z čísel-časových okamžiků do elementů (daného typu), melodie je tedy funkce (muzikologické tvrzení, že melodie je množinou, je neadekvátní), melodie jsou pak 3) transformovány na jiné melodie funkcemi vyššího typu (nazvali jsme je "Funkce"), právě ty umožňují variování hudby, což je podstatné pro práci skladatele. Jde pak o obecnou hudební teorii, která má překročit dílčí hudební teorie i jiná matematická uchopení hudby. Počítačově podporovaná kompozice musí být založena na funkčím spíše než stochastickém základě (v budoucnu je třeba vybudovat kompoziční program nového typu).

Anglicky

The main idea is the application of fundamental notion of human thinking, the notion of function, for explication (formalization) of (general) structure of musical compositions. There are two aims here: 1) optimal analyses of compositions, 2) the theory of constructing of compositions. The model of musical composition on the functional basis is of three levels: 1) the "elements" are tones, intervals, rhythms, timbres which 2) are ordered into "sequences", i.e., functions from numbers (time-points) to elements of a given type; this means that melody is a function (the musicological statement that melody is a set is inadequate), 3) there are also functions upon previous functions (we call them "Functions") which transform melody into another melody; they made us varying of music possible (this is the real job of artificial composers). Such a general theory should transcend particular musical theories and any other mathematical grasping of music. The computer-aided composition (analogously: analyses of compositions) do have to use the functional approach. Without functions, the composing (or analyzing) of music by a computer is still in the certain beginning.