VACULÍK, Martin. Sebehodnocení hráčů počítačových her v adolescenci (Self-esteem of computer games players in adolescence). Československá psychologie. Praha: AV ČR, 2000, vol. 44, No 2, p. 279-286. ISSN 0009-062X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sebehodnocení hráčů počítačových her v adolescenci
Name (in English) Self-esteem of computer games players in adolescence
Authors VACULÍK, Martin (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Československá psychologie, Praha, AV ČR, 2000, 0009-062X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.295
RIV identification code RIV/00216224:14230/00:00003481
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English self-esteem; computer games; adolescence
Tags adolescence, computer games, self-esteem
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D., učo 18373. Changed: 26/11/2006 21:42.
Abstract
Výzkumný projekt je zaměřen na sebehodnocení hráčů počítačových her. Zajímali jsme se o celkovou úroveň a strukturu sebehodnocení hráčů počítačových her. Sledovali jsme rozdíly v sebehodnocení mezi hráči, kteří hrají počítačové hry odlišné množství hodin týdně. Úroveň sebehodnocení hráčů našeho souboru se pohybuje nad středovou hodnotou škály odpovědí. Mezi skupinami hráčů věnujícími hraní rozdílné množství hodin týdně lze identifikovat odlišnosti v sebehodnocení. Úroveň sebehodnocení klesá s množstvím hraní počítačových her týdně. Ve struktuře sebehodnocení hráčů počítačových her jsme objevili určité podobnosti se strukturou sebehodnocení středoškoláků i vysokoškoláků.
Abstract (in English)
This study is focused on self-esteem players of computer games in adolescence. A total of 76 players who were suitable for two criterion: a) duration of playing computer games per week (minimum: 7 hours a week), b) duration of interest in computer games (minimum: 1 year). The Rosenberg's scale of self-evaluation was used. The relationship between amount playing computer games and self-esteem was discovered. Heavy use of computer games is associated with lower self-esteem. Heavy players scored significantly lower on self-evaluation scale than other players. Similarities in the structure of self-esteem of computer games players and university and grammar school students were found.
Links
GA406/98/1007, research and development projectName: Osobnost hráče počítačových her v adolescenci
PrintDisplayed: 30/4/2024 13:17