PAVLÍKOVÁ, Eva. O tvořivosti v rodičovské výchově - východiska a souvislosti (CREATIVITY IN FAMILY EDUCATION - OUTCOMES AND RELATIONS). Psycholológia a patopsychológia dietata. Bratislava: Výskumný ústav detskej psychológie, 1999, vol. 34, No 4, p. 362-373. ISSN 0555-5574.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name O tvořivosti v rodičovské výchově - východiska a souvislosti
Name (in English) CREATIVITY IN FAMILY EDUCATION - OUTCOMES AND RELATIONS
Authors PAVLÍKOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Psycholológia a patopsychológia dietata, Bratislava, Výskumný ústav detskej psychológie, 1999, 0555-5574.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14330/99:00004098
Organization unit Faculty of Informatics
Keywords in English means of education; parental style; creativity; nonspecific creativity; emotional intelligence
Tags creativity, emotional intelligence, means of education, nonspecific creativity, parental style
Changed by Changed by: Mgr. Eva Pavlíková, učo 1772. Changed: 25/5/2007 17:18.
Abstract
Příspěvek se zabývá způsoby, případně styly rodičovské výchovy a možnostmi, které každý z daných stylů skýtá pro rozvoj tvořivosti dítěte. Zároveň se pokouší o zmapování teoretických poznatků tématu na základě odborné literatury. Předkládá vlastní pokus o metaforické vyjádření souvislostí výchovy a tvořivosti. Jde o zárodek možného modelového přístupu, který bude ověřován a dále rozvíjen. Práce by do budoucna měla vyústit v longitudinální sledování této problematiky u populace brněnských dětí v rámci mezinárodního projektu ELSPAC (The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood).
Abstract (in English)
The presented contribution focuses on means (styles) of parental education and possibilities that each of the given styles brings in development of childs creativity. The article also tries to map theoretical knowledge with regard to the above-mentioned topic on the basis of professional literature. It presents its own attempt to metaphorically express relations in education and creativity. This is an onset of a possible model approach, which will be verified and further developed. In the future, the study should be transformed into a longitudinal follow-up focusing on this issue in the population of Brnos children within the scope of the international project of the European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood (ELSPAC).
Links
MSM 142300002, plan (intention)Name: Děti, mládež a rodina v transformaci (Acronym: MLADĚRO)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Children, Youth and Family in Transition
PrintDisplayed: 3/5/2024 09:38