BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Modus pasivity a spirituální styl Satanského tanga (The Mode of Passivity and the Spiritual Style of Sátántangó). In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2001, p. 119-127. ISBN 80-210-2657-X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Modus pasivity a spirituální styl Satanského tanga
Name (in English) The Mode of Passivity and the Spiritual Style of Sátántangó
Authors BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, p. 119-127, 2001.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-210-2657-X
Keywords in English Béla Tarr; Attila Janisch; Krzysztof Kieślowski; Robert Bresson; Wim Wenders
Tags Attila Janisch, Béla Tarr, Krzysztof Kieślowski, Robert Bresson, Wim Wenders
Changed by Changed by: PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D., učo 5142. Changed: 15/6/2007 21:32.
Abstract
Jestliže postava hraného filmu nejedná, ale spíše "je jednána", jestliže nekráčí, ale spíše "je kráčena", můžeme hovořit o modu pasivity. Tento modus, který nalézáme např. ve filmech Krzysztofa Kieślowského,Attily Janische, Roberta Bressona či Wima Wenderse, může být navozen zvláštním způsobem rámování, zvláštními úhly kamery, dlouhými záběry, zvláštní "loutkovou" hereckou technikou nebo kontrapunktickým či mechanickým uplatněním hudby. Druhá část článku se věnuje sedmihodinovému dílu maďarského režiséra Bély Tarra Satanské tango. Záběry tohoto filmu jsou vedeny z hlediska pomalého Boha (nebo ďábla). Ústřední taneční sekvence filmu je příkladem pro uplatnění modu pasivity.
Abstract (in English)
The central concept in this essay is an idea of the mode of passivity in the fiction cinema. When the figure in some fiction film does not act but rather "is acted", when the figure for example does not walk, but "is walked", then we can talk about the mode of passivity. This mode, used in the films by Krzysztof Kieślowski, Attila Janisch, Robert Bresson or Wim Wenders, can be created by a special way of framing, by special angles of the camera, by very long takes, by a special way of acting in the "puppet moving" style, by contrasting or mechanical repetition of musical elements. The second part of this article includes notes about Sátántangó, the seven hours long masterpiece directed by Hungarian filmmaker Béla Tarr and based on a novel by László Krasznahorkai. The shots of in Sátántangó are taken from the point-of-view of some very, very slow God (or Devil). And the central dancing sequence in this film is an excellent example of the mode of passivity.
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:24