NĚMEC, Jiří. Erzieherische Aspekte des Spiels. In World play conference. 1. vyd. Erfurt: Universität Erfurt, 2001, 9 s. ISBN 3-934822-25-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Erzieherische Aspekte des Spiels
Název anglicky Educational aspekts of playing
Autoři NĚMEC, Jiří (203 Česká republika, garant).
Vydání 1. vyd. Erfurt, World play conference, 9 s. 2001.
Nakladatel Universität Erfurt
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/01:00005113
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 3-934822-25-8
Klíčová slova anglicky Game; play; rule; creative thinking; educational strategy
Štítky creative thinking, educational strategy, game, play, rule
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D., učo 35929. Změněno: 24. 6. 2009 16:21.
Anotace
Die derzeitige Nutzung des Spiels in den Freizeitaktivitäten ist nichts Neues. Dessen Wurzeln sind bereits in vielen historischen Erziehungskonzeptionen der Geschichte der Pädagogik zu finden. Heute gehört das Spiel zu den Erziehungsmitteln, die den Spielern eine Reihe von Erlebnissen bieten, ihnen die Verantwortung für ihre Handlungen beibringen und so die Selbsterkenntnis ermöglichen. Die Spielregeln sagen, wie die Spielenden sich verhalten sollen, und durch die Einhaltung dieser Regeln lernen die Spieler auch gewisse Normen zu respektieren. Diese Tatsache trägt bedeutend zur Moralerziehung der spielenden Personen bei. An dem Spiel können auch bestimmte Situationen vorgetäuscht werden, denen man im wirklichen Leben nur selten begegnet. Das Spiel ist in diesem Fall als "Leben auf Probe" zu verstehen.
Anotace anglicky
Educational use of games has been already known for some time and it has got its roots in several concepts of the educational history. Since the 2nd half of the 20th century new aspects of the game have been formalized and thus it provided us with new educational possibilities both at school and at leisure time activities. Let us remember the emotional aspect which has been considered as "the best teacher" - e.g. person who can help people to reveal the inside features of his or her character (teaches the self-knowledge) and teach us about the complicated world, often closed to the verbal ways of clarification and often closed to the rational ways of thinking. And the aspect of morality is of big importance too. The rules of the game explain the players how to act and at the same time - the necessity to follow the rules brings an analogy to the "real world". With the game one can often simulate situation which are quite rare in everyday life. We cannot miss the aspect of stimulation as well and, of course, there are many others. Game is to be understood in the case as "trial life".
Návaznosti
GA406/99/P063, projekt VaVNázev: Vliv hry na rozvoj tvořivosti dětí
Investor: Grantová agentura ČR, Vliv hry na rozvoj tvořivosti dětí
VytisknoutZobrazeno: 28. 5. 2024 00:07