1997
Integrace základních druhů umění ve výchově
SPOUSTA, VladimírZákladní údaje
Originální název
Integrace základních druhů umění ve výchově
Název anglicky
The integration of the basic types of art in education.
Autoři
SPOUSTA, Vladimír
Vydání
1. vyd. Brno, 291 s. 1997
Nakladatel
Masarykova univerzita v Brně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
ISBN
80-210-1640-X
Klíčová slova anglicky
interdiscipline; inter-subject relations; the philosophical aspects; terminological dispositions; sight as the basic receptors of art; sound as the basic receptors of art; music; literature; art; the artistic double of music conductors; the artistic triple of music conductors; relations in style of basic types of art; the coordination of art in education; the integration of art in education; the classification of relationships between basic types of art; basic types of inspirational sources in art; methodical aspects in the integration of basic types of art; Reisel - Janecek - Letnan Magical music; the musical fairy tale Prokofiev - Trnka Peter and the Wolf
Štítky
Změněno: 16. 5. 2002 14:10, doc. PhDr. Vladimír Spousta, CSc.
V originále
Autor v intencích interdisciplinárního přístupu, který provází výchovné projekty soudobých vzdělávacích reforem, promýšlí možnosti koordinace a integrace základních druhů umění ve výchově, a to vzhledem k jejich přirozeným souvislostem. Rozvahou o vizuálním a auditivním kontaktu recipienta s uměleckým dílem je čtenář uveden do problematiky genetické souvztažnosti hudebního, slovesného a výtvarného umění. Mimořádná pozornost je věnována klasifikaci vztahů mezi základními uměleckými druhy a stanovení kritérií pro vytvoření systému umocňujícího přehlednou evidenci uměleckých děl komponovaných na principech koordinace a integrace. V těsné souvztažnosti s praktickými uměnovýchovnými otázkami se autor zabývá i metodickými aspekty koordinace a integrace základních druhů umění.
Anglicky
The author within an interdisciplinary approach guiding the education projects of contemporary educational reforms, he considers the possibility of coordination and integration of basic types of art in education whilst taking into consideration their natural relations. The reader is introduced into the problem of the genetic correlation of music, literary and visual arts by a circumspection of the recipients visual and auditory contact with the work of art. Special attention is paid to the classification of relations between basic types of art and the stating of criteria for the creation of a system enabling the clearly organized evidence of works of art composed on principles of coordination and integration. In close connection to the practical art-education questions the author also deals with systematic aspects of coordination and integration of basic types of art.