B 1997

Integrace základních druhů umění ve výchově

SPOUSTA, Vladimír

Základní údaje

Originální název

Integrace základních druhů umění ve výchově

Název anglicky

The integration of the basic types of art in education.

Autoři

SPOUSTA, Vladimír

Vydání

1. vyd. Brno, 291 s. 1997

Nakladatel

Masarykova univerzita v Brně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

ISBN

80-210-1640-X

Klíčová slova anglicky

interdiscipline; inter-subject relations; the philosophical aspects; terminological dispositions; sight as the basic receptors of art; sound as the basic receptors of art; music; literature; art; the artistic double of music conductors; the artistic triple of music conductors; relations in style of basic types of art; the coordination of art in education; the integration of art in education; the classification of relationships between basic types of art; basic types of inspirational sources in art; methodical aspects in the integration of basic types of art; Reisel - Janecek - Letnan Magical music; the musical fairy tale Prokofiev - Trnka Peter and the Wolf
Změněno: 16. 5. 2002 14:10, doc. PhDr. Vladimír Spousta, CSc.

Anotace

V originále

Autor v intencích interdisciplinárního přístupu, který provází výchovné projekty soudobých vzdělávacích reforem, promýšlí možnosti koordinace a integrace základních druhů umění ve výchově, a to vzhledem k jejich přirozeným souvislostem. Rozvahou o vizuálním a auditivním kontaktu recipienta s uměleckým dílem je čtenář uveden do problematiky genetické souvztažnosti hudebního, slovesného a výtvarného umění. Mimořádná pozornost je věnována klasifikaci vztahů mezi základními uměleckými druhy a stanovení kritérií pro vytvoření systému umocňujícího přehlednou evidenci uměleckých děl komponovaných na principech koordinace a integrace. V těsné souvztažnosti s praktickými uměnovýchovnými otázkami se autor zabývá i metodickými aspekty koordinace a integrace základních druhů umění.

Anglicky

The author within an interdisciplinary approach guiding the education projects of contemporary educational reforms, he considers the possibility of coordination and integration of basic types of art in education whilst taking into consideration their natural relations. The reader is introduced into the problem of the genetic correlation of music, literary and visual arts by a circumspection of the recipients visual and auditory contact with the work of art. Special attention is paid to the classification of relations between basic types of art and the stating of criteria for the creation of a system enabling the clearly organized evidence of works of art composed on principles of coordination and integration. In close connection to the practical art-education questions the author also deals with systematic aspects of coordination and integration of basic types of art.