MACEK, Petr. Adolescence, utváření identity a současní čeští dospívající (Adolescence, identity formation, and contemporary Czech adolescents). In O. Řehulková, E. Řehulka (Editoři). Psychologické otázky adolescence. Brno: Psychologický ústav AV ČR v nakladatelství Albert, 2001, p. 18-29. ISBN 80-7326-001-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Adolescence, utváření identity a současní čeští dospívající
Name (in English) Adolescence, identity formation, and contemporary Czech adolescents
Authors MACEK, Petr.
Edition Brno, O. Řehulková, E. Řehulka (Editoři). Psychologické otázky adolescence, p. 18-29, 2001.
Publisher Psychologický ústav AV ČR v nakladatelství Albert
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/01:00005736
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-7326-001-8
Keywords in English adolescence; identity; Czech adolescents
Tags adolescence, Czech adolescents, identity
Changed by Changed by: prof. PhDr. Petr Macek, CSc., učo 2270. Changed: 13/5/2002 17:02.
Abstract
První část příspěvku ze současným pohledem na adolescenci dospělosti. Dospívání není pojato jen jako jedinečná etapa v životě jednotlivce, je to i společenský fenomén. Sociální reprezentace dospívání se vytváří již zhruba 150 let. Za základní vývojový úkol spojovaný s obdobím adolescence je považováno dosažení identity. S jejím řešením se spojují pojmy krize, závazek a moratorium. (Erikson, 1968. Marcia 1980). Adolescentní moratorium ve spojení s explorací znamená příležitost, výzvu, ale také určité zdravotní a sociální riziko. Druhá část příspěvku se zabývá změnami v běžném chování a prožívání českých adolescentů v minulém desetiletí průběhu 90. let. Z výsledků vyplý, že čeští dospívající se stále více podobojaí jejich západoevropským vrstevníkům (v denní aktivitách, v budoucích očekáváních).
Abstract (in English)
A first part of contribution presents contemporary trends in psychology of adolescence (social representations of adolescence, identity formation, a meaning of moratorium and commitment). A second part informs about typical psychosocial characteristics of contemporary Czech adolescents in comparison to adolescents from other European countries (e.g. daily activities, future expectations)
Links
LN00A023, research and development projectName: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts
PrintDisplayed: 28/4/2024 06:42