BINKA, Bohuslav. Komparace dvou typů reklamní kampaně - behaviorální a obsahová analýza (The Comparison of two kinds of Advertising Campaign - Behavioral and Semantic Analysis). In Implementácia marketingových teórií do hospodárskej praxe Slovenskej republiky, Českej republiky a Polskej republiky. Košice: Podnikovohospodárska fakulta Košice, 2002, p. 85-90. ISBN 80-225-1555-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Komparace dvou typů reklamní kampaně - behaviorální a obsahová analýza
Name (in English) The Comparison of two kinds of Advertising Campaign - Behavioral and Semantic Analysis
Authors BINKA, Bohuslav (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Košice, Implementácia marketingových teórií do hospodárskej praxe Slovenskej republiky, Českej republiky a Polskej republiky, p. 85-90, 2002.
Publisher Podnikovohospodárska fakulta Košice
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/02:00006101
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 80-225-1555-8
Keywords in English behavioral and semantic analysis
Tags behavioral and semantic analysis
Changed by Changed by: doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D., učo 6956. Changed: 4/6/2002 18:03.
Abstract
Pokusili jsme se o použití behaviorální i obsahové analýzy pro určení vlivu billboardových kampaní na změny struktury mezilidské komunikace. Jako pomocné měřítko jsme použili estetické a etické hodnocení billboardů ze strany 30 respondentů. Z výše uvedeného je jasné, že behaviorální analýza je bezproblémově použitelná v případě nekomplikovaných, prostých zjišťujících otázek vůči spotřebitelům a dokáže tak vcelku správně odpovědět na bezprostřední, pociťovaný dopad kampaně na spotřebitele. Zároveň je vsak slepá vůči sofistikovanějším metodám manipulace (např. emocionální manipulace) a vůči sdělení druhého sledu tzn. vůči sdělení, které není bezprostředně zjistitelně přítomno v billboardu samotném. Tento aspekt naopak umožňuje jakkoli vágně a subjektivně určit analýza obsahová. Můžeme tedy konstatovat, že pro rozbor třetího tzn. strukturně sémantického dopadu billbordových kampaní lze s úspěchem použít kombinaci obou zmíněných metod. A to přestože je jejich výsledek značně rozporuplný.
Abstract (in English)
This study analyse a kind of discurse in advertising campaign of Benetton and Philip Morris. First part of the work deals with methodology and present two basic kinds of methodology in advertisement; behavioral and semantic. Second part try - by joining practical research - to answer two fundamental questions: which methodology is superior according to our problem and in which range we can use it. The conclusions the author has come to in the first and second parts of this work are simple the most optimal method combine both methodologies behavioral and semantic.
Links
GA402/00/0368, research and development projectName: Multifaktorová analýza úspěšnosti podniku
Investor: Czech Science Foundation, Multi-factor analysis of company successfulness
PrintDisplayed: 13/5/2024 13:55