J 2002

Mýtus o Šambhale a jeho burjatská aktualizace ve 20. století

BĚLKA, Luboš

Základní údaje

Originální název

Mýtus o Šambhale a jeho burjatská aktualizace ve 20. století

Název anglicky

The Shambhala Myth and Its Buryat Actualization in 20th Century

Autoři

BĚLKA, Luboš (203 Česká republika, garant)

Vydání

Religio, Brno, Česká společnost pro studium náboženství, 2002, 1210-3640

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Tibetan Buddhism; Shambhala; Buryatia; Rudra Chakrin; Buddhist Eschatology

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 17. 2. 2009 15:20, doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.

Anotace

V originále

Šambhalský mýtus představuje jednu z tradičních forem tibetské buddhistické eschatologie. Mýtus samotný, jakož i rozmanitá výtvarná zobrazení s ním spojená, vyvolal v euroamerickém prostředí od 18. století dodnes velký zájem jak akademických badatelů, tak i západních buddhistů, mystiků, tibetofilů atp. Text se zabývá jak šambhalským mýtem a jeho zobrazeními, tak i jeho západní recepcí a svébytným přetvářením. Kromě Tibetu byla Šambhala neobyčejně populární i v dalších oblastech rozšíření tibetského buddhismu, jako je například Mongolsko a Burjatsko. Zde šambhalský mýtus v průběhu 20. století prodělával vlastní, na Tibetu nezávislý vývoj, politicky se aktualizoval a to zejména ve dvacátých a třicátých letech.

Anglicky

Shambhala utopia and its corresponding myth represent one of traditional forms of Buddhist eschatology. Since the 18th century, the myth has been raising much interest on the part of Euro-American academics, Western Buddhists, mystics, and Tibetophils. Apart from Tibet, Shambhala myth has been very popular in other regions where Tibetan Buddhism had spread, in Mongolia and Buryatia for instance. During the 20th century, this myth underwent its own development, independent of Tibet. The fact that Shambhala myth was not a solely religious, but also a political matter, is evidenced by various tales, forecasts, and depictions related to the updating of the myth in the 1920s and 1930s . Besides textual and narrative aspect of the myth there are also its numerous and varied visual art depictions. The lecture will focus on the description and analysis of a rare image of the last ruler of Shambhala, Rudra Cakrin.