D 2002

Povodí Křetínky v geografickém a environmentálním vzdělávání.

PETŘÍKOVÁ, Gabriela, Vladimír HERBER a Alois HYNEK

Základní údaje

Originální název

Povodí Křetínky v geografickém a environmentálním vzdělávání.

Název anglicky

Křetínka drainage basin in geographical and environmenntal education

Autoři

PETŘÍKOVÁ, Gabriela, Vladimír HERBER a Alois HYNEK
Martin Balej, Jana Peštová (eds.).

Vydání

první. Ústí nad Labem, Sborník Vzdělávání zeměpisem, s. 66-75, XX. jubilejní Sjezd České geografické spolenosti, 2002

Nakladatel

Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

ISBN

80-7044-411-8

Klíčová slova anglicky

geographical and environmental education; case study; fieldwork
Změněno: 12. 9. 2002 14:54, RNDr. Vladimír Herber, CSc.

Anotace

V originále

Malé povodí je vhodným územím pro geografické a environmentální vzdělávání pro řadu vzájemně propojených témat, která vycházejí z reálné situace. Terénní projektová metoda umožňuje hlubší a komplexní porozumění těmto tématům. Při praktické terénní výuce - studiu povodí Křetínky - byla vybrána následující témata (issues): fluviální procesy a hydrologický průzkum, struktura krajiny a využití země, environmentální hodnocení a možnosti dalšího rozvoje povodí, obyvatelstvo a věková struktura, služby a maloobchod, trvale udržitelný rozvoj, dotazníková šetření a tvorba turistického průvodce, včetně jejich využití ve středoškolském geografickém a environmentálním vzdělávání. Důraz je položen na vzájemné propojení témat (items), mezipředmětové vazby, procvičování a upevňování dovedností.

Anglicky

Small drainage basin is a good field for geographical and environmental education for a number of interconnected issues coming out of the real situation. Project fieldwork develops deeper understanding of those issues in their complexity. The issues: fluvial processes and hydrology, landscape structure and land use pattern, environmental evaluation and the possibilities of further development, population and age structure, services and retail pattern, sustainable development, questionnaires and the tourist guide were chosen for the Kretinka drainage basin fieldwork, together with their use in secondary school geographical and environmental education, with the stress on the interconnection of items and practiced skills.