J 2000

Denotace a reference v hudbě

RACLAVSKÝ, Jiří

Základní údaje

Originální název

Denotace a reference v hudbě

Název česky

Denotace a reference v hudbě

Název anglicky

Denotation and Reference in Music

Autoři

RACLAVSKÝ, Jiří (203 Česká republika, garant)

Vydání

Organon F, Bratislava, Filozofický ústav SAV, 2000, 1335-0668

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/00:00011307

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

denotation; reference; logical semantics; musical score; musical work; semiotics
Změněno: 25. 6. 2009 12:55, prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D.

Anotace

V originále

Analogicky k Bolzanově teorii věty o sobě či Peirceho distinkci type/token, odlišuji provedení hudební kompozice (díla), zápis (noty) hudební kompozice a představu hudební kompozice. Co je společné, je hudební kompozice (dílo) jako tajkové. Kompozice je abstraktní objekt (všechny skladby jsou dány a priori, skladatel je jen zapisuje do not). Notový zápis (či grafy kompozice) jsou jedinými výrazy cv logickém slova smyslu. Kompozice je to, co nějaké noty-partitura (či graf záznamu provedení kompozice) vyjadřují. Notový zápis (či graf) denotuje kompozici; notový zápis referuje ke konkrétním provedením. Avšak konkrétní provedení (pouhé zvuky, určité tóny) nemají ani denotaci, ani referenci.

Anglicky

Analogously to Bolzanos theory of sentence as such (Satz an sich), or Peirces type/token distinction, there is performance of musical composition, notation of musical composition and imagination of musical composition. What is common, is musical work (composition) as such; composition is an abstract object. All compositions are given a priori (they do not arise or disappear), composer only writes down the score of imagined composition. Scores (or graphs of composition) are the only expressions (in the logical meaning of this word). Composition is something what some score (or graph which arose after some performance) expresses. In the case of music, the score (or graph) denotes the composition as such; the score via the composition as such refers to a concrete performance. On the other hand, the concrete performance (mere sounds, concrete tones) has no denotation or reference.