C 2002

Temperament kojence a batolete ve vztahu k utváření výchovných postojů u matek

PAVLÍKOVÁ, Eva, Lenka LACINOVÁ a Jan ŠIRŮČEK

Základní údaje

Originální název

Temperament kojence a batolete ve vztahu k utváření výchovných postojů u matek

Název anglicky

Relations between little child temperament and mothers childrearing practices

Autoři

PAVLÍKOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant), Lenka LACINOVÁ (203 Česká republika) a Jan ŠIRŮČEK (203 Česká republika)

Vydání

Vydání první. Brno, Utváření a vývoj osobnosti (Psychologické, sociální a pedagogické aspekty), s. 55-73, Psychologie, 1, 2002

Nakladatel

Barrister&Principal-studio

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/02:00006740

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

80-85947-83-8

Klíčová slova anglicky

child; toddler; temperament; mother; childrearing practices

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 17. 6. 2009 09:23, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.

Anotace

V originále

Kapitola shrnuje výsledky výzkumu, které jsou součástí studie ELSPAC (The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood). Zaměřili jsme se na analýzu výpovědí žen-nastávajících matek (a později matek kojenců a batolat) o jejich výchovných postojích a názorech na výchovu malých dětí. Temperament dítěte byl sledován pomocí standardizovaných Careyho škál. Hlavním zjištěním je, že výchovné názory nejmarkantněji ovlivňuje skutečnost narození dítěte a reálná péče o ně a konkrétní projevy jeho temperamentu. Kapitola obsahuje též shrnutí dosavadních teorií temperamentu a návrh nového modelu, jehož metaforickým ztvárněním je Aesculus Hippocastanum L.

Anglicky

Paper summarises the results of a study which is a part of The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood (ELSPAC). We analysed statements of women-expectant mothers (and mothers of sucklings and toddlers later on) about their beliefs and attitudes towards the education of small children. We focused on the relationship between mother's attitudes and the child's temperament. Child temperament was measured by the standardised Carey scales. The main finding is that the educational beliefs are most significantly influenced by the birth of a child, actual caring for the child, and the actual manifestations of the child's temperament.

Návaznosti

LN00A023, projekt VaV
Název: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech