ČERMÁK, Ivo. Myslet narativně (kvalitativní výzkum 'on the road'). In Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Brno: Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert, 2002, s. 11-25. ISBN 80-86620-03-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Myslet narativně (kvalitativní výzkum 'on the road')
Název anglicky Thinking narrativelly: qualitative research 'on the road'
Autoři ČERMÁK, Ivo (203 Česká republika, garant).
Vydání Brno, Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí, od s. 11-25, 15 s. 2002.
Nakladatel Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/02:00007552
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 80-86620-03-4
Klíčová slova anglicky narrative research; narrative identity; story as a research tool; narrative knowing; narrative psychology
Štítky narrative identity, narrative knowing, narrative psychology, narrative research
Změnil Změnil: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc., učo 27253. Změněno: 26. 5. 2003 09:58.
Anotace
V článku je stručně vymezen kvalitativní výzkum a role narativity v něm. Narativní výzkum opouští mimo jiné kánony reprezentativnosti, metody, expertního postavení výzkumníka, validita je nahrazována konceptem důvěryhodnosti zjištění, důraz je kladen na sdílení, participativně dialogickou interpretaci a rekonstrukci významu. Příběh je chápán jako východisko i cíl narativního výzkumu. Příběhy jsou interpretacemi života a jedinec se v nich stává narativní autobiografickou jednotkou. Příběh slouží jako nástroj její konstrukce i poznávání a z tohoto hlediska může být nazírána jako narativní identita. Cílem narativního výzkumu je konstrukce dobrého příběhu, což nemusí být vždy v rozporu s cílem hledat pravdu. Narativní výzkum je cestou k narativnímu vědění. Permanentní komunikace s různými verzemi poznávání je základním principem narativní metodologie a ochranou před zkostnatěním.
Anotace anglicky
The role of narrativity in the process of qualitative research is briefly described in the paper. In narrative research, methodological canons of representativness, method, and expert position in research are abandoned, validity is replaced by concept of finding trustworthiness, and sharing, participative-dialogical interpretation and meaning re-construction are emphasized. The story is considered a basis and also an object of narrative research. Stories are interpretations of life and an individual became an autobiographic narrativity. Story is a tool of identity construction and also reflection and can be labelled as a narrative identity. The aim of narrative research lies in good-story construction, which has not to be contradictory to the searching of truth. Narrative research is a way toward narrative knowing. Continuous communication with different versions of human research is a basic principle of narrative methodology and protection against rigidity.
VytisknoutZobrazeno: 31. 5. 2024 09:13