J 2003

Interrelationships among identity process, content, and structure: A cross-cultural investigation

BERZONSKY, Michael D., Petr MACEK a Jari Erik NURMI

Základní údaje

Originální název

Interrelationships among identity process, content, and structure: A cross-cultural investigation

Autoři

BERZONSKY, Michael D. (840 Spojené státy), Petr MACEK (203 Česká republika, garant) a Jari Erik NURMI (246 Finsko)

Vydání

Journal of Adolescent Research, Thousand Oaks, Sage Publications Inc. 2003, 0743-5584

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.938

Kód RIV

RIV/00216224:14230/03:00008627

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000180916900001

Klíčová slova anglicky

identity style; collective identity; diffuse/avoidance; cross-cultural; self-identity
Změněno: 25. 11. 2006 12:14, prof. PhDr. Petr Macek, CSc.

Anotace

V originále

This study was designed to investigate hypothesized relationships among identity process, content, and structure with youth living in three different cultural contexts: the United States, Finland, and the Czech Republic. Results indicated that youth who used an informational identity processing style had well-structured identities that were rooted in personal self-elements. Youth who used a normative processing style also had well-consolidated identities but ones anchored in collective self-elements. Youth who relied on a diffuse/avoidant identity processing style lacked firm identity commitments and emphasized social self-components in defining their sense of identity. This pattern of relationships was found for both male and female youth living within all three cultural contexts.

Návaznosti

LN00A023, projekt VaV
Název: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech