J 2002

Zwey Typen der aristokratischen Sanmmlertätigkeit im 17. Jahrhundert: Otto Nostitz d. J. und Franz Anton Berka von Duba

SLAVÍČEK, Lubomír

Základní údaje

Originální název

Zwey Typen der aristokratischen Sanmmlertätigkeit im 17. Jahrhundert: Otto Nostitz d. J. und Franz Anton Berka von Duba

Název česky

Dva typy aristokratického sběratelství 17. století: Otto Nostic ml. a František Berka z Dubé

Název anglicky

Two examples of the collecting activities in 17th Century: Otto Nostitz Jr. and Franz Anton Berka of Duba

Vydání

Kunmsthistoriker. Mitteilungen des Österreichischen Kunsthistorikerverbandes, 2002, 1015-0129

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Rakousko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Art Collecting; Art Patronage; Central Europe; 17th Century; Oto Nostitz the Younger; Franz Anton Berka of Duba
Změněno: 21. 6. 2009 10:53, prof. PhDr. Lubomír Slavíček, CSc.

Anotace

V originále

Studie stellt zwei Typen der Sammelaktivitäten der gräflichen Familie Nostitz (Otto Nostitz d. J.) und ihren Verwandten, Graf Franz Anton Berka von Dubá. Die Sammlungen von Otto Nostitz, die reiche Bibliothek mit kleiner Sammlung der Artficialia und Mirabilia knüpft noch an die ältere Tradition der spätmanieristischen Kunst- und Wunderkammern. Die qualitätsvolle Bildergalerie des Grafen Franz Anton Berka von Dubá ist schon ein Beispiel der neuen Sammelkonzeptionen der aristokratischen Kunstsammler der Frühzeit, die z. B. von Erzherzog Leopold Wilhelm oder Fürst Karl Eusebius von Liechtenstein geprägt wurden.

Česky

Studie se zabývá dvěma typy sběratelských aktivit rodiny Nosticů (zejména Otty Nostice ml.) a jejich příbuzného, hraběte Františka Antonína Berky z Dubé. Na těchto příkladech jsou představeny dva typy sběratelských konceptů, které se v raném novověku uplatnily mezi aristokratickými sběrateli. Bohatá knihovna Otty Nostice s malou sbírkou artificialií a mirabilií vycházela spíše z tradice pozdně manýristických kunstkomor, mimořádná obrazová sbírka hraběte Františka Antonína Berky z Dubé představuje výraznou ukázku nových sběratelských postojů, které ve střední Evropě uplatňoval mj. arcivévoda Leopold Vilém nebo kníže Karel Eusebisus z Liechtensteina.