KRČMOVÁ, Marie. Úskalí popisu zvukové roviny jazyka (Critical points in describing the sound structure of a language). In Tradície a perspektívy gramatického výskumu na Slovensku. Bratislava: Jazykovedný ústav Ľ. Štúra SAV, 2003, p. 53-60, 7 pp. ISBN 80-224-0732-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Úskalí popisu zvukové roviny jazyka
Name (in English) Critical points in describing the sound structure of a language
Authors KRČMOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Bratislava, Tradície a perspektívy gramatického výskumu na Slovensku, p. 53-60, 7 pp. 2003.
Publisher Jazykovedný ústav Ľ. Štúra SAV
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/03:00011330
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-224-0732-1
Keywords in English sound structure describing
Tags sound structure describing
Changed by Changed by: prof. PhDr. Marie Krčmová, CSc., učo 2113. Changed: 19/6/2008 13:35.
Abstract
Bez ohledu na rostoucí význam lingvistiky jako popisu a analýzy komunikace v celé její proměnlivosti (v extrémním případě dokonce s celou, i nejazykovou situací), zůstává povinností oboru usilovat o zobecněný popis jazyka jako struktury. Nejnižší, zdánlivě snadná jazyková rovina, má v sobě tedy mnoho úskalí, která jen zviditelňují to, co může být na vyšších rovinách popisu jazyka zastřeno sémantikou. Jde zejména o: Volba kritérií pro to, co je-není foném (tj. co bude vlastně předmětem popisu): jsou v různých školách nestejná. Nepevná hranice mezi tím, co je "celonárodní" a co lokální. Hranice preskribovaného a reálného. Soustředění na jednotlivou složku dané roviny. Vnášení cizích kritérií. Vztah text gramatiky - spojující interpretující článek (učitel) - vlastní interpret. Cesty z toho - nejdou cestou přejímání starých poznatků, ale modernizací přístupu. a)přejímat staré poznatky b) opisovat staré poznatky s komentářem, že něco tak není c) vytvořit novou nezávislou mluvnici a najít pro ni někoho, kdo by ji zprostředkoval širší obci; i u lingvistů jsme svědky toho, že se rozvíjejí v poznatcích ze "své" discipliny a ostatní nevidí/nechtějí vidět. - to vše přinese jen dílčí výsledky nebo: Začít od budování vědomí o jazyku a vědomí odlišení empirické znalosti od popisu; zejména u mateřského jazyka to totiž splývá. Domnívám se, že tato poslední cesty je nezbytná, je čas k ní přistoupit. A to i za cenu ostrakizace tradicionalisty a těmi, kdo vědí, že "pan učitel to říkal jinak".
Abstract (in English)
Critical points in describing the sound structure of a language One of the permanent tasks of linguistics is a grammatical description of the present day language. As far as the elementary level, ie the level of phonetics and phonology, is concerned, it is necessary to start from the phonological point of view. However, the articulation and acoustics should not be neglected, either. The selection of phenomena included in the explanations is rather difficult, as the amount of exact knowledge from the field of phonetics keeps growing. Moreover, the sound form of speech is considerably variable within the range of a language and the standard variety, described in grammar books, may have orthoepic rules, but these rules often are neither properly learnt, nor strictly followed. Moreover, the limitation of the inventory of phonemes (in languages in which the sounds correspond with the particular letters) often follows the letters representing the particular sounds. This part of description of language is often underestimated. The recipients lack the knowledge of the present-day terminoogy of the discipline; and it is almost impossible to present explanations in such a situation. In grammars, the chapters concerning explanations of the sound structure are followed by explanations concerning the higher levels of the language, usually carried out on the basis of written texts - the initial chapter thus may to some recipients appear as an "end in itself". However, at present - as the importance of spoken communication within the society grows - this view is erroneous. The conclusion is as follows: a single change of explanations is not likely to change the traditional approach of grammars to the sound form of the language. It will be necessary to start in a more general way: namely to create an awareness of the distinction between the description of the language on the one hand and empirical knowledge of the language and the ability to use it on the other hand; these two aspects of language are - especially in the case of a mother tongue - sometimes regarded as identical.
Links
GA405/98/0746, research and development projectName: Čeština v jazykovědných pojmech(Slovník)
Investor: Czech Science Foundation, Czech Language in Linguistic Terms (a dictionary)
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:23