2003
Copingové strategie a jejich vývoj v adolescenci
MAREŠ, Jan, Tomáš KOHOUTEK a Stanislav JEŽEKZákladní údaje
Originální název
Copingové strategie a jejich vývoj v adolescenci
Název anglicky
Coping Strategies and Development in Adolescence
Autoři
MAREŠ, Jan (203 Česká republika, garant), Tomáš KOHOUTEK (203 Česká republika) a Stanislav JEŽEK (203 Česká republika)
Vydání
Pavlov, PsÚ FF MU, PsÚAV ČR, ÚEP SAV, SpÚ SAV. 2003
Nakladatel
konference Sociální procesy a osobnost.
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Audiovizuální tvorba
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/03:00008937
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky
Coping; coping strategies; adolescence; development
Štítky
Změněno: 29. 5. 2009 12:29, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
V originále
Tématu zvládání zátěže (coping) v období adolescence je v současnosti věnována značná výzkumná pozornost. Naše studie vychází z výsledků longitudinálního výzkumu adolescentů, který probíhal v Brně a okolí v letech 1999 až 2002. Cílem studie je přispět k začlenění konstruktu copingu do systému dalších konstruktů, relevantních jako kontextuální proměnné v období adolescence, sleduje změny vybraných copingových strategií v období mladší a střední adolescence a všímá si možné role jako prediktorů vývojových změn (např. v kontextu školních nároků). Kombinací copingových strategií podle úrovně jejich zastoupení v repertoáru copingového chování jsme vytvořili pracovní typologii. U mladších respondentů přitom nebyla zjištěna stabilita typů, u starších respondentů se jako dostatečně stabilní jeví typ charakterizovaný kombinací vysoké úrovně vyhýbavosti a nízké úrovně ostatních dvou škál a typ, charakterizovaný vysokou mírou vyhýbavosti a kontroly emocí a nízkou mírou aktivního copingu.
Anglicky
Coping strategies in adolescence currently gets much reasearch attention. This poster is based on a longitudinal study that ran in Brno from 1999 to 2002. The goal of the study was to integrate the construct of coping into the framework of other constructs used as contextual variables in adolescence. It looks at the changes in selected coping strategies in early and middle adolescence and their possible power to predict further development in adolescence. A typology was developed based on the presence of three coping strategies in an individuals coping repertoire. While the stability of all types was very low in the younger cohort, in the older cohort two types of coping characterised by (1) high problem avoidance, low emotion control, low active coping and by (2) high problem avoidance, high emotion control, low active coping were found to be quite stable.
Návaznosti
LN00A023, projekt VaV |
|