2003
Metafora klimatu ve školním prostředí a žákovské hodnocení učitelů
MAREŠ, Jan a Stanislav JEŽEKZákladní údaje
Originální název
Metafora klimatu ve školním prostředí a žákovské hodnocení učitelů
Název anglicky
The metaphor of climate in the school environment and pupils evaluation of teachers
Autoři
MAREŠ, Jan (203 Česká republika, garant) a Stanislav JEŽEK (203 Česká republika)
Vydání
Psychológia a patopsychológia, Bratislava (SR), VÚDPaP Bratislava, Slovak Academic Press, 2003, 0555-5574
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/03:00008947
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky
school research; social climate; clasroom climate; students evaluation of education
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 30. 11. 2006 10:19, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
V originále
V přehledové studii opírající se především o anglicky psanou literaturu se autoři zabývají významnými tématy současné pedagogické psychologie: sociálním klimatem třídy a školy á študentským hodnocenim učitelů a kvality výuky. Upozorňuji na komplexnost těchto jevů a diskutují pojem "kompozitní proměnné", který se jim však nezdá výstižný. Uvádějí několik možných pristupů ke studiu klimatu školní třídy. Z postojů žáků (studentů) ke škole se soustřeďují na to; jak hodnotí své učitele a kvalitu výuky. Rozebirají faktory, které toto hodnocení ovlivňují: Konstatují, že v našich podmínkách jsou žáci ve svých hodnoceních školy ovlivněni predevším děním ve vlastní třídě; nemají většinou dost prostoru na vytváření diferencovanějších postojů.
Anglicky
In this overview study, which is mostly based on Englísh-written literature, examined are the relevant topics of current pedagogic psychology: social climate of the class and the school, and students' evaluation of teachers and quality of the teaching. Complexity of these phenomena is emphasized and the discussion is geared for the concept of "composite variables", which is considered not to be too terse. Some possible approaches with respect to the study of the climate of the school class are introduced. From pupils' (students) attitudes toward the school, the concentration is focused on those factors how pupils evaluate their teacher and quality of the teaching. Analyzed are the factors that influence this evaluation. A statement is made with regard to the fact that pupils in our school conditions are, in their evaluation of the school, influenced mostly by actions in their own class and they do not have much room to develop more difierentiated attitudes.
Návaznosti
LN00A023, projekt VaV |
|