D 2003

Zátěžové situace dětí ve škole a způsoby jejich zvládání (anotace)

POLEDŇOVÁ, Ivana, Zdenka STRÁNSKÁ, Hana VÍZDALOVÁ a Jarmila ZOBAČOVÁ

Základní údaje

Originální název

Zátěžové situace dětí ve škole a způsoby jejich zvládání (anotace)

Název anglicky

Stress situations in school and ways of their coping

Autoři

POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Česká republika, garant), Zdenka STRÁNSKÁ (203 Česká republika), Hana VÍZDALOVÁ (203 Česká republika) a Jarmila ZOBAČOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Brno, Sborník anotací příspěvků účastníků 11. konference České asociace pedagogického výzkumu: Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání, s. 49-49, 2003

Nakladatel

Paido

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/03:00009096

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

80-7315-046-8

Klíčová slova anglicky

stress; coping

Štítky

Změněno: 19. 1. 2006 15:30, PhDr. Ivana Poledňová, CSc.

Anotace

V originále

Ve výzkumu psychické zátěže jsme se pokusili analyzovat Školní zátěž dětí z hlediska jejich subjektivního prožívání. Výzkum byl proveden u 203 žáků základních škol ve věkovém rozmezí 9 - 15 let. Z výzkumu vyplynulo, že nejvýznamnějším zdrojem psychické zátěže žáků ve škole je oblast školní výkonnosti a šikana a strach ze spolužáků. Způsoby zvládání psychické zátěže jsme zjišťovali návrhem řešení typických školních zátěžových situací vnímaných dětmi jako ovlivnitelných , resp. neovlivnitelných.Předpokládali jsme, že ovlivnitelnost, resp. neovlivnitelnost situace bude spojena s odlišnými mechanismy zvládání. Potvrdila se naše hypotéza, že v situacích , které jsou vnímány jako ovlivnitelné, se projevuje převážně zvládání zaměřené na problém - jako hlavní strategie zvládání zátěžových situací se objevily aktivní zvládnutí situace, strategie hledání sociální opory a snaha o změnu vlastní osobnosti.

Anglicky

The study describes relation between stress situations in school and ways of their coping.

Návaznosti

MSM 142300002, záměr
Název: Děti, mládež a rodina v transformaci (Akronym: MLADĚRO)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Děti, mládež a rodina v transformaci