D 2003

Proměna manželské volby v novém sociálním kontextu? Vývoj vzdělanostní homogamie v České společnosti v letech 1988 až 2000.

KATRŇÁK, Tomáš, Martin KREIDL a Laura FÓNADOVÁ

Základní údaje

Originální název

Proměna manželské volby v novém sociálním kontextu? Vývoj vzdělanostní homogamie v České společnosti v letech 1988 až 2000.

Název anglicky

Change in Marriage Choice in the New Social Context? Trends in Educational Homogamy in Czech Society, 1988-2000.

Autoři

KATRŇÁK, Tomáš (203 Česká republika), Martin KREIDL (203 Česká republika) a Laura FÓNADOVÁ (703 Slovensko, garant)

Vydání

Brno, Mareš, P., Potočný, T. (eds.): Modernizace a česká rodina. s. 97-123, 2003

Nakladatel

Barrister & Principal

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/03:00009205

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

80-86598-61-6

Klíčová slova anglicky

educational homogamy; social stratification; assortative mating; social structure; postsocialism
Změněno: 15. 12. 2003 13:32, Mgr. Laura Fónadová, Ph.D.

Anotace

V originále

Stať mapuje vývoj vzdělanostní homogamie v české společnosti mezi lety 1988 a 2000. Vychází z předpokladu, že vzdělanostní homogamie indikuje otevřenost sociální struktury. Autoři testují dvě hypotézy: podle první hypotézy během devadesátých let minulého století relativní vzdělanostní homogamie posiluje (sociální struktura české společnosti se uzavírá), podle druhé hypotézy vzdělanostní homogamie je vyšší mezi lidmi, kteří uzavřou sňatek v nižším věku (do 29 let) než u lidí, kteří uzavřou sňatek v pozdějším věku (30 a více let). Hypotézy autoři testují na všech uzavřených sňatcích v letech 1988, 1991, 1993, 1997 a 2000 podle vzdělání manželů a jejich věku. Na základě odhadnutých logaritmicko-lineárních modelů první hypotézu autoři zamítají (relativní vzdělanostní homogamie se v průběhu devadesátých let minulého století v české společnosti výrazněji nemění) a druhou hypotézu nezamítají (vyšší relativní vzdělanostní homogamie existuje mezi páry, které uzavřou sňatek v nižším věku, než mezi páry, které vstoupí do manželství v pozdějším věku).

Anglicky

The article deals with trends in educational homogamy in Czech society from 1988 to 2000. It is assumed that educational homogamy indicates the degree of openness in social structure. Two hypotheses are tested: firstly, that during the nineties the relative educational homogamy became higher (the social structure of Czech society is closing). Secondly, educational homogamy is higher among people who get married younger (up to 29 years old), and lower among people, who get married later (over 30 years old). The data analysed were all for couples who married in the years 1988, 1991, 1993, 1997 and 2000, according to both partners' level of education and age. On the basis of log-linear analysis the first hypothesis was refuted (no strong changes in relative educational homogamy were observed during the nineties), and the second hypothesis was accepted (higher relative educational homogamy was observed among younger than among older engage couples marrying in those years).

Návaznosti

MSM 142300002, záměr
Název: Děti, mládež a rodina v transformaci (Akronym: MLADĚRO)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Děti, mládež a rodina v transformaci