J 2002

Ve světě počítačových her

VACULÍK, Martin

Základní údaje

Originální název

Ve světě počítačových her

Název anglicky

The world of computer games

Autoři

VACULÍK, Martin (203 Česká republika, garant)

Vydání

Psychologie dnes, Praha, Portál, 2002, 1211-5886

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/02:00008384

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

computer games; adolescence

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 11. 2006 21:34, prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.

Anotace

V originále

Počítačové hry jsou jedním z produktů industriální, technické společnosti. Významnou součástí jejich hraní je neustálá snaha o dosahování vysokých výkonů, srovnávání s výkony druhých hráčů. Při hraní však nezůstáváme pouze v oblasti vizuální, ale do hry nás vtahují také estetické a emocionální prožitky. Počítačové hry však jsou přirozeným marginálním objektem. Objektem na hranici mezi technickou dokonalostí a lidskou fantazií, tvořivostí a hravostí. Jejich prostřednictvím tak dochází ke střetům mezi nejmodernější technologií na straně jedné a lidskou přirozeností na straně druhé. Hraní počítačových her umožňuje přirozený přechod mezi starým a novým paradigmatem. Počítačové hry jsou velmi podobné dnešnímu světu. Nabízejí nepřeberné množství informací, jež musí člověk za krátký okamžik zpracovat a dospět k nejefektivnějšímu řešení. Nutí nás k orientaci v prostředí, které je nejasné a plné pravděpodobností. Hraní počítačových her nám dává jednu neocenitelnou možnost, která se v našem reálném světě vyskytuje velmi zřídka - korekci chyb. V počítačových hrách si můžeme vše vyzkoušet nanečisto. Jakoukoliv chybu lze napravit prostým zmáčknutím tlačítka LOAD. Jedinečná šance, jak si vyzkoušet účinek svého jednání na další události. Tato jedinečnost činí z počítačových her nástroj připravující lidstvo pro nové tisíciletí. Počítačové hry jsou součástí zábavy, jsou hračkami. Hračkami, které nás připravují na budoucnost. Pohlédneme-li do budoucnosti optikou sci-fi, možná právě hra bude jedním z důležitých prostředků zajišťujících vývoj a přežití lidstva.

Anglicky

Why are parents so nervous because of playing of computer games of their children? Are computer games dangerous for children? Are there any benefits on playing computer games?

Návaznosti

GA406/98/1007, projekt VaV
Název: Osobnost hráče počítačových her v adolescenci