D 2003

Sňatkový trh - koncepty a modely: východisko výzkumu reprodukce rodin

MAREŠ, Petr

Základní údaje

Originální název

Sňatkový trh - koncepty a modely: východisko výzkumu reprodukce rodin

Název anglicky

The Marriage Market - Concepts and Models: Basis for Research on the Reproduction of Families

Autoři

MAREŠ, Petr (203 Česká republika, garant)

Vydání

Brno, Modernizace a česká rodina, s. 75-97, 2003

Nakladatel

Barrister&Principal

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Finsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/03:00009341

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

80-86598-61-6

Klíčová slova anglicky

marriage market; strategies; marriage; cohabitation; singles
Změněno: 16. 12. 2003 14:46, prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.

Anotace

V originále

Jedním z velkých témat sociologie jsou otázky reprodukce sociální stratifikace a uvnitř tohoto tématu ekonomické, sociální a kulturní zdroje vzdělanostních nerovností a determinanty životního úspěěchu. Tak jak se reprodukují celé společnosti, reprodukují se i rodiny, ale mohli bychom tento výrok i obrátit a to také chceme udělat. Jetliže se podíváme, jak se v rodině reprodukují sociální nerovnosti, mohli bychom si položit otázku, jak se reprodukuje samotná rodina jako sociální instituce skrze chování jedinců; na sňatkovém trhu. Zkoumat reprodukční strategie jako flexibilní praktiky jež následují, ale i překračují zvykem, veřejným míněním či sociálními normami daná a sociální kontrole podrobená pravidla jednání a někdy je i modifikují či tvoří. Stať je přehledem možných směrů takovéhoto výzkumu.

Anglicky

One of the greatest topics in sociology is the question of the reproduction of social stratification and, within it, economic, social, and cultural sources of educational inequality and determinants of life success. Just as entire societies are reproduced, so are families, but that statement can be turned around, which is one of the goals of this paper. Before inspecting how social inequality is reproduced in families, it is necessary to raise the question of how the family reproduces itself as a social institution through the behaviour of individuals on the marriage market. Researching reproduction strategies as flexible practices which follow and break customs, public opinion, or social norms, fixed and social control detailed rules of action and sometimes also modify or create. The paper presents an overview of possible directions for this type of research.

Návaznosti

MSM 142300002, záměr
Název: Děti, mládež a rodina v transformaci (Akronym: MLADĚRO)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Děti, mládež a rodina v transformaci