2003
Sňatkový trh - koncepty a modely: východisko výzkumu reprodukce rodin
MAREŠ, PetrZákladní údaje
Originální název
Sňatkový trh - koncepty a modely: východisko výzkumu reprodukce rodin
Název anglicky
The Marriage Market - Concepts and Models: Basis for Research on the Reproduction of Families
Autoři
MAREŠ, Petr (203 Česká republika, garant)
Vydání
Brno, Modernizace a česká rodina, s. 75-97, 2003
Nakladatel
Barrister&Principal
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Finsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/03:00009341
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-86598-61-6
Klíčová slova anglicky
marriage market; strategies; marriage; cohabitation; singles
Štítky
Změněno: 16. 12. 2003 14:46, prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
V originále
Jedním z velkých témat sociologie jsou otázky reprodukce sociální stratifikace a uvnitř tohoto tématu ekonomické, sociální a kulturní zdroje vzdělanostních nerovností a determinanty životního úspěěchu. Tak jak se reprodukují celé společnosti, reprodukují se i rodiny, ale mohli bychom tento výrok i obrátit a to také chceme udělat. Jetliže se podíváme, jak se v rodině reprodukují sociální nerovnosti, mohli bychom si položit otázku, jak se reprodukuje samotná rodina jako sociální instituce skrze chování jedinců; na sňatkovém trhu. Zkoumat reprodukční strategie jako flexibilní praktiky jež následují, ale i překračují zvykem, veřejným míněním či sociálními normami daná a sociální kontrole podrobená pravidla jednání a někdy je i modifikují či tvoří. Stať je přehledem možných směrů takovéhoto výzkumu.
Anglicky
One of the greatest topics in sociology is the question of the reproduction of social stratification and, within it, economic, social, and cultural sources of educational inequality and determinants of life success. Just as entire societies are reproduced, so are families, but that statement can be turned around, which is one of the goals of this paper. Before inspecting how social inequality is reproduced in families, it is necessary to raise the question of how the family reproduces itself as a social institution through the behaviour of individuals on the marriage market. Researching reproduction strategies as flexible practices which follow and break customs, public opinion, or social norms, fixed and social control detailed rules of action and sometimes also modify or create. The paper presents an overview of possible directions for this type of research.
Návaznosti
MSM 142300002, záměr |
|