J 2003

Social class and adolescents' beliefs about justice in different social orders

FLANAGAN, C., B. CAMPBELL, L. BOTCHEVA, J. BOWES, B. CSAPO et. al.

Základní údaje

Originální název

Social class and adolescents' beliefs about justice in different social orders

Autoři

FLANAGAN, C. (203 Česká republika, garant), B. CAMPBELL (840 Spojené státy), L. BOTCHEVA (100 Bulharsko), J. BOWES (36 Austrálie), B. CSAPO (348 Maďarsko), P. MACEK (203 Česká republika) a E. SHEBLANOVA (643 Rusko)

Vydání

Journal of Social Issues, Malden, MA 02148 USA, Blackwell Publishers, 2003, 0022-4537

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 2.361

Kód RIV

RIV/00216224:14230/03:00009357

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

adolescents; work

Štítky

Změněno: 25. 11. 2006 12:14, prof. PhDr. Petr Macek, CSc.

Anotace

V originále

We report on the justice beliefs of 4508 adolescents from 4 security societies in transition to market economies (i.e., Bulgaria, the Czech Republic, Hungary, and Russia) and from 2 opportunity societies (Australia and the United States). Using a multivariate analysis of variance (MANOVA), justice beliefs were examined as a function of type of society, social class, and gender. In the security societies, working-class teens wanted the state and schools to provide a safety net, while middle-class teens preferred that schools promote student autonomy and competition but also reported the most negative school climates of any group. In the opportunity societies, working-class youth believed success was based on individual merit, while middle class youth expressed more doubt about this connection.

Návaznosti

LN00A023, projekt VaV
Název: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech