2003
Social class and adolescents' beliefs about justice in different social orders
FLANAGAN, C., B. CAMPBELL, L. BOTCHEVA, J. BOWES, B. CSAPO et. al.Základní údaje
Originální název
Social class and adolescents' beliefs about justice in different social orders
Autoři
FLANAGAN, C. (203 Česká republika, garant), B. CAMPBELL (840 Spojené státy), L. BOTCHEVA (100 Bulharsko), J. BOWES (36 Austrálie), B. CSAPO (348 Maďarsko), P. MACEK (203 Česká republika) a E. SHEBLANOVA (643 Rusko)
Vydání
Journal of Social Issues, Malden, MA 02148 USA, Blackwell Publishers, 2003, 0022-4537
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 2.361
Kód RIV
RIV/00216224:14230/03:00009357
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
adolescents; work
Štítky
Změněno: 25. 11. 2006 12:14, prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Anotace
V originále
We report on the justice beliefs of 4508 adolescents from 4 security societies in transition to market economies (i.e., Bulgaria, the Czech Republic, Hungary, and Russia) and from 2 opportunity societies (Australia and the United States). Using a multivariate analysis of variance (MANOVA), justice beliefs were examined as a function of type of society, social class, and gender. In the security societies, working-class teens wanted the state and schools to provide a safety net, while middle-class teens preferred that schools promote student autonomy and competition but also reported the most negative school climates of any group. In the opportunity societies, working-class youth believed success was based on individual merit, while middle class youth expressed more doubt about this connection.
Návaznosti
LN00A023, projekt VaV |
|