V originále
Cílem výzkumu bylo analyzovat strukturu hodnotové orientace českých adolescentů a zjistit, jaký je vliv životních hodnot na percepci odpovědnosti. Výzkumný soubor tvořilo celkem 213 adolescentů ve věku Cílem výzkumu bylo analyzovat strukturu hodnotové orientace českých adolescentů a zjistit, jaký je vliv životních hodnot na percepci odpovědnosti. Výzkumný soubor tvořilo celkem 213 adolescentů ve věku 14 - 19 let. Respondentům byly předloženy následující otázky: Uveďte alespoň tři situace, v nichž jste vy nebo někdo jiný, vykonal něco a) dobrého, b) zlého. V úvahu jsme brali pouze ty výpovědi, které respondenti vztahovali k vlastní osobě. Posouzení hodnotové orientace bylo prováděno párovým srovnáním deseti životních hodnot. Z výsledků vyplývá, že struktura životních hodnot dívek a chlapců je velmi podobná, k nejvíce preferovaným patřily hodnoty odkazující na vztahy k nejbližším druhým lidem - tj. prožívat partnerskou lásku a pocit a žít pro rodinu. V predikci percipovaného jednání se u dívek uplatnily životní hodnoty odkazující explicitně či implicitně na vztahy k druhým lidem. U chlapců se výrazně uplatnila hodnota pracovat pro společnost v predikci jednání vůči kamarádovi a hodnota žít příjemně a pohodlně v predikci jednání odkazujícího na vnitřní pravidlo.
In English
Aim of this research was to analyze the structure of life values in Czech adolescents and to find out how is the effect of life values on perception of responsibility. A research sample consisted of 213 participants aged between 14 - 19 years. Participants were asked to name at lest three situation in which they or somebody else did something a) good, b) bad. We have focused solely on statements in which participants described their own behaviour. We use a pair comparison of ten life values for assessment of value structure. We found out that the structure of life values of girls and boys is very similar; values referring to relationships to other persons - i.e. experience partners love and feelings or living for family - belong to the most preferred. In girls, the life values referring explicitly or implicitly to other persons had an effect on perceived action. In boys, the life value working for society had a strong effect on action toward a friend while life value living pleasantly and easily had an effect on action referring to a rule.