2004
La relazione tra apparenza e realta nelle questioni etiche secondo Aristotele
OSOLSOBĚ, PetrZákladní údaje
Originální název
La relazione tra apparenza e realta nelle questioni etiche secondo Aristotele
Název česky
Zdání a skutečnost v otázkách etické povahy (teorie přání)
Název anglicky
Appearence and Reality in The Ethical Matters According To Aristotle
Autoři
OSOLSOBĚ, Petr (203 Česká republika, garant)
Vydání
Padova, Antonio Da Re, Gabriele De Anna: Virtu, Natura e Normativita, od s. 39-49, 11 s. 2004
Nakladatel
Il Poligrafo
Další údaje
Jazyk
italština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Itálie
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/04:00019770
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
88-7115-432-0
Klíčová slova anglicky
Aristotle; ethics; universals; epistemology
Štítky
Změněno: 13. 8. 2005 12:14, prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.
V originále
Consideriamo la relazione tra apparenza e realta nelle questioni etiche. La trattazione aristotelica del rapporto tra la dialettica, la scienza e la realta puo essere spiegata nei termini di una dottrina metafisica piu fondamentale riguardante il rapporto tra le facolta umane e i loro oggetti. Se vogliamo lasciare aperta la possibilita di distinguere tra un uso esperto e uno inesperto delle facolta, possiamo dire che gli oggetti delle facolta dell esperto sono quelle cose che costituiscono veramente cio che gli oggetti delle facolta dell altro (il non esperto) sembrano essere. Ora, Aristotele propone che, "in questui casi, si deve ritenere che cio che appare all'uomo buono e veramente cos e" (EN, K5, 1176a15-16). Questo esprime in modo perentorio la convinzione di Aristotele che la realta (einai) e lapparenza (phainestain) non si escludono tra di loro.
Česky
V Aristotelově filozofi označuje "dialektika" oblast metodologických úvah o možnosti a pravděpodobnosti lidského poznání na základně adekvace mezi poznávacími mohutnostmi a jejich předmětem. Podle Aristotelovy teorie přání (Etika Nik. III) je možno v předmětu rozeznávat nepodmíněný, prostý předmět přání, vedle předmětu nevlastního, podmíněného, platného pouze z určitého hlediska. Ćlánek je kritickým koreferátem článku prof. T. Scaltsase na konferenci NATURE AND VIRTUE pořádaném universitou padovskou.
Anglicky
Aristotle's account of the relation between dialectic, science and reality may be explained in terms of a more basic metaphysical doctrine of the relation between human faculties and their objects. If we are to allow scope for the distinction between the expert and non-expert use of faculties, this can be achieved by saying that the objects of the experts faculty are those things which really are what the objects of the others the non-experts faculties seem to be. See Aristotle, Nic. Eth. K5, 1176a15-16. This expresses forcefully Aristotle's belief that reality (einai) and appearance (phainesthai) do not exclude each other.
Návaznosti
GA408/94/1815, projekt VaV |
|