D 2004

Pupils Optimal School Adaptation Factors

POLEDŇOVÁ, Ivana a Zdenka STRÁNSKÁ

Základní údaje

Originální název

Pupils Optimal School Adaptation Factors

Název česky

Faktory optimální školní adaptace žáků

Autoři

POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Česká republika, garant) a Zdenka STRÁNSKÁ (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Brno, Teachers and Health 6. Evžen Řehulka (Ed.), od s. 429-438, 10 s. 2004

Nakladatel

Paido a Masarykova univerzita v Brně

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/04:00010310

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7315-093-8

UT WoS

000264734800031

Klíčová slova česky

adaptace; psychická zátěž; odpovědnost; sociální vztahy

Klíčová slova anglicky

adaptation; psychological load; responsibility; social relationships

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 6. 2009 14:14, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Anotace

V originále

Within the framework of a wider research project, the sample of primary school pupils was aimed at discovering the connections between maladaptation symptoms, selected personality characteristics and school performance. It turned out that an impaired school performance did not often correspond to their intellectual capacity and that such pupils were typically characterised by a low level of performance motivation, external attributions, and lower acceptance of responsibility for their own behaviour. Having identified the maladaptation causes leading to psychological load and stress, we were brought to reflecting the ways how to modify maladapted pupils behaviour.

Česky

Na vzorku žáků základních škol bylo v rámci širšího výzkumného projektu zjišťováno, jaké jsou souvislosti mezi symptomy maladaptace, vybranými osobnostními vlastnostmi a školní výkonností. Ukázalo se, že zhoršený školní výkon maladaptovaných žáků často neodpovídá jejich intelektové kapacitě a že pro tyto žáky jsou rovněž typické nízká výkonová motivace, externalistické atribuce a snížené přijímání odpovědnosti za vlastní chování. Identifikace příčin maladaptace vedoucí k psychické zátěži a stresu nás vedla k úvahám o tom, jak modifikovat chování maladaptovaných žáků.

Návaznosti

MSM 142300002, záměr
Název: Děti, mládež a rodina v transformaci (Akronym: MLADĚRO)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Děti, mládež a rodina v transformaci
MSM 144100001, záměr
Název: Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)