2004
Symposion jako prostředí vzdělávání v antice a jeho literární obraz
PETROVIĆOVÁ, KatarinaZákladní údaje
Originální název
Symposion jako prostředí vzdělávání v antice a jeho literární obraz
Název anglicky
Symposion as an educational setting and its literary interpretation
Autoři
PETROVIĆOVÁ, Katarina (203 Česká republika, garant)
Vydání
2004. vyd. Brno, Vademecum Graeco-Latinum Brunense, od s. 66-76, 11 s. 2004
Nakladatel
Ústav klasických studií Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/04:00021231
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-210-3484-X
Klíčová slova anglicky
literature; literary critics; antiquity; education
Štítky
Změněno: 19. 4. 2006 13:32, doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D.
V originále
Příspěvek pojednává o výchovné a vzdělávací funkci antického prostředí symposia a jeho přeměně v literární žánr. Je popsáno formování podoby symposia od homérských dob až po období Platóna (včetně problematiky formování žánru symposiální literatury). Na závěr jsou analyzována tři pozdně latinská vzdělávací díla: Gelliovy Noctes Atticae, Macrobiova Saturnalia a Martianova práce De nuptiis Philologiae et Mercurii. Na jejich příkladu je ukázána šíře využití tohoto vzdělávacího prostředí (navzdory zcela odlišným vzdlávacím koncepcím).
Anglicky
The article discusses educational and didactical function of the setting of ancient symposium and transformation of this setting in a very important literary genre. It describes the constitution of the social institution of symposium from the times of Homer till the period of Plato (including the problematic of formation of the genre of literary symposium). Finally, three late ancient educational works are analyzed (Gellius' Noctes Atticae, Macrobius' Saturnalia and Martianus Capella's De nuptiis Philologiae et Mercurii), with intention to reflect the versatility of this educational setting.
Návaznosti
1N04098, projekt VaV |
|