2007
Computer-based tests: the impact of test design and problem of equivalency.
KVĚTON, Petr, Martin JELÍNEK, Dalibor VOBOŘIL a Helena KLIMUSOVÁZákladní údaje
Originální název
Computer-based tests: the impact of test design and problem of equivalency.
Název česky
Počítačem podporované testy: vliv designu a problém ekvivalence
Vydání
Computers in Human Behavior, Elsevier Science, 2007, 0747-5632
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 1.344
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000241318000003
Klíčová slova anglicky
computer-based assessment;speeded tests;equivalency;test design;ergonomics
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 3. 2012 15:37, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
V originále
Nowadays, computerized forms of psychodiagnostic methods are often produced without appropriate psychometric characteristics, or without proving equivalency with conventional forms. Moreover, there exist tests with more than one computerized versions, which are mostly designed differently. Study I focused on the impact of test design. It was found that even simple change of color scheme (light stimuli on dark background vs. dark stimuli on light background) had a significant effect on subjects performance. Study II examined equivalency of a computerized speeded test, which is broadly used within psychological practitioners in the Czech Republic; this form was found non-equivalent with its conventional counterpart.
Česky
Počítačové formy diagnostických metod jsou často publikovány s psychometrickými charakteristikami pocházejícími z tradičních forem metod a bez dokladů o ekvivalenci s těmito formami. Navíc často existuje více počítačových forem téhož testu, které se liší svým designem. Studie I se zaměřuje na vliv designu na výsledky testu. Bylo zjištěno, že změna v barevném schématu Bourdonova pozornostního testu (světlé podněty na tmavém pozadí vs. tmavé podněty na světlém pozadí) ovlivňuje výkon probandů. Studie II se zabývá ekvivalencí počítačové formy Testu koncentrace pozornosti, který je často používán v psychologické praxi v rámci České republiky. Počítačová a tradiční forma vykazují známky neekvivalentnosti.