2004
Do social workers avoid the dilemmas of work with cliens?
MUSIL, Libor, Kateřina KUBALČÍKOVÁ, Olga HUBÍKOVÁ a Mirka NEČASOVÁZákladní údaje
Originální název
Do social workers avoid the dilemmas of work with cliens?
Název česky
Obcházejí sociální pracovníci dilemata své práce s klienty?
Autoři
MUSIL, Libor (203 Česká republika, garant), Kateřina KUBALČÍKOVÁ (203 Česká republika), Olga HUBÍKOVÁ (203 Česká republika) a Mirka NEČASOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
European journal of social work, Oxfordshire, Carfax Publishing, 2004, 1369-1457
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/04:00011684
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
Culture of Social Work Service Organizations; Dilemmas of Work with Clients; Street-level Policies
Štítky
Změněno: 10. 2. 2005 12:13, Bc. Marie Žižlavská
V originále
This article is devoted to Lipsky`s suggestion that purpose of street-level policies is to establish and justify patterns of behaviour that enable street-level bureaucrats to avoid the dilemmas provoked by uncertain working conditions. Based on a review of relevant literature as well as on case studies in the culture of social work service organizations by the authors, the article suggests that two kinds of street-level policies are described by the research. The first is consistent with the aforementioned idea by Lipsky and follows thewish of social service workers to avoid the dilemmas of their work with clients without trying to change those uncertain conditions that provoke these dilemmas. The actors of the second kind of street-level policy try to negotiate with relevant partners and to change uncertain working conditions that are at the roots of their dilemmas. Both kinds of street-level policy are described by means of empirical examples and their substantive features are summarised.
Česky
Článek se zabývá Lipskyho domněnkou, že řadoví pracovníci organizací služeb sociální práce se snaží uplatňovat a ospravedlňovat takové srategie interakce s klientem, díky kterým mohou obcházet dilemata vyvolaná neurčitostí jejich pracovních podmínek. Pomocí relevantní literatury a na základě vlastních případových studií kultury organizací služeb sociální práce autoři předkládají hypotézu, že výzkum dosud popsal dva typy strategií řadových pracovníků. První sleduje výše zmíněnou představu Lipskyho a je výrazem touhy pracovníků sociálních služeb vyhnout se dilematům práce s klientem, aniž by bylo nutné měnit ty neurčité pracovní podmínky, které vedly ke vzniku dilemat. Řadoví pracovníci, kteří uplatňují druhý typ strategie, se snaží s relevantními partnery vyjednat změnu těch neurčitých pracovních podmínek, které jsou zdrojem dilemat. Oba typy strategií jsou popsány pomocí empirických příkladů a v závěru je uveden přehled jejich podstatných charakteristik.
Návaznosti
GA403/03/0988, projekt VaV |
|