2004
Role pohádek a dětské literatury v reprodukci genderových nerovností
JARKOVSKÁ, LucieZákladní údaje
Originální název
Role pohádek a dětské literatury v reprodukci genderových nerovností
Název anglicky
The Role of Fairytales and the Children Literature in the Reproduction of Gender Inequalities
Autoři
Vydání
Brno, Obrazy dětství v dnešní české společnosti. Studie ze sociologie dětství. od s. 42-52, 10 s. Sociální studia, 2004
Nakladatel
Barrister&Principal
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/04:00010568
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-86598-80-2
Klíčová slova anglicky
Children; Childhood; Sociology of Childhood; Fairytales; Gender Inequalities
Změněno: 1. 7. 2009 00:49, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.
V originále
Pohádky jsou často vnímány jako svět fantazie, kde dochází k překračování hranic, které vymezují různé kategorie sociální struktury. To však neplatí univerzálně, většina tradičních pohádek, které jsou dnešním dětem dostupné, a i mnohé pohádky novodobé, zachovávají značně tradičně vymezenou genderovou strukturu. Hlavní hrdina je častěji mužského rodu, ženské postavy jsou pasivní, úspěchu dosahují krásou nikoli vlastní šikovností, jejich osud je v rukou mužských postav. Takto konstruované pohádkové postavy se stávají vzorem, který dívkám a chlapcům přináší normativní poselství o podobě genderových rolí a genderových identit, které zapadají do systému hierarchicky uspořádanému podle genderu. Takto se pohádky stávají nástrojem reprodukce genderových nerovností ve společnosti.
Anglicky
In the Czech specialist literature a childhood is perceived rather as a developmental stage of life, not as a social category. Childhood is a structured and structuring concept. In this chapter is analysis of childhood focused on the gender aspects of a fairytales.
Návaznosti
MSM 142300002, záměr |
|