NOSÁL, Igor. Social Representation of Childhood in the Rapid Social Change. Neuveden, 2004.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Social Representation of Childhood in the Rapid Social Change
Name in Czech Sociální reprezentace detství v rychlé sociální zmene
Authors NOSÁL, Igor (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 2004.
Publisher Neuveden
Other information
Original language English
Type of outcome Audiovisual works
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/04:00010604
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English Children; Childhood; Post-socialist transformation
Tags childhood, children, Post-socialist transformation
Changed by Changed by: Mgr. Igor Nosál, Ph.D., učo 44094. Changed: 14/2/2005 14:26.
Abstract
The post-socialist era of rapid changes in the political and economic systems had also an impact on the social micro-world of everyday-life. The current research into discursive images and practices concerning children and childhood asks how much the era of post-socialist transformation has touched the social representation of childhood in discourses on childhood, which socially construct and reproduce this field of everyday-life. This paper analyses the ways in which the child and childhood were constructed in Czech socialist discourse and compares it with the discursive construction of childhood in the post-socialist present. Socialist discourse constructs childhood as a coherent model of the socialised sphere of the state and expert control. The child in this discourse is a pre-social being, which is mouldable, apt to be planned out, homogeneous, passive, dependent, protected, and subject to adults authority. This complex model of childhood as a social institution subjugated to ideological state control changes in the post-socialist era. In post-socialist discourse the image of the child is as an active, informed, consuming, differentiated, socially participating and boundaryless being. The post-socialist child transcends the limits of adults control. In fact, these limits are not even clearly delineated. Furthermore, adults, in their relationships with children, transcend these limits and destroy the image of the innocent childhood. (This may be seen in the emergent themes on child abuse, media, or sales of consumer goods for children). Beside this discontinuity in the image of childhood, the modernist image of childhood as a rationally planned project of adults still persists. (This may be seen in discourses on planned parenthood, material support and childcare, or the responsibility of adults/parents for a happy childhood.) One can find also in the post-socialist discourse on childhood discontent with the changes grasped in this way and calls for the re-establishment of certain boundaries as well as of a return to certain elements of the socialist model of childhood. The swiftness of the changes in social reality, which also touched childrens lives, confronted the rigidity of the social models and cultural images of the socialist Czech society. In this way the new uncertain, fluid and boundaryless image of post-socialist childhood is created. This new image makes problematic not only the earlier images of childhood itself, but also another socially constructed age category of adulthood. The analysis is based on the following sources: 1) qualitative interviews with representatives of two generations (aged 30 and 50), in which respondents were asked to talk about their own childhood in 1950s and 1970s as well as about the childhood of their children, grandchildren or pupils. 2) Certain discussions concerning childhood on the web site www.rodina.cz were also used. The first two groups are representative of the lay discourse. 3) Publications concerning childhood, representing the expert discourse, were also reviewed
Abstract (in Czech)
Postsocialistická éra rychlých změn politických a ekonomických systémů nepochybně zasáhla i sociálními výzkumy méně reflektovaný mikrosvět sociální každodennosti. Dětství, které je předmětem našeho výzkumu je ve stínu zkoumání změn v sociálních makrostrukturách a institucí ve sféře ekonomického či politického systému, může však stejně dobře svědčit o dramatických diskontinuitách, ale i často skrytých kontinuitách provázejících rychlou sociální změnu v české společnosti po listopadu 1989. Tento příspěvek presentuje některé závěry našeho výzkumu; chce ukázat způsoby, jakým se dětství a dítě konstruovalo v českém socialistickém diskursu a srovnat je se způsoby diskursivní re-konstrukce dětství v postsocialistické současnosti. Diskursy socialistické éry utvářený model konstruují dětství jako zespolečenštěnou sféru života dětí pod ochranou a dohledem státního plánování a expertního vědění. Dítě je v diskursech konstruováno jako tvarovatelná, pasivní, závislá a autoritám dospělých podřízená pre-sociální bytost. Jako taková má být vychovávána přísnou a spravedlivou autoritou dospělých. Tento model dětství konstruovaný jako komplexní sociální instituce, která je podřízená ideologizované státní kontrole se mění v post-socialistické éře. Post-socialistické diskursy konstruují dnešní děti jako bytosti nerespektující tradiční hranice dětství.V diskursech se ale také stále častěji tématizuje překračování hranic nevinného a chráněného dětství dospělými. Představa zevnitř překračované či z venku narušované hranice dětství - ať už jde o zneužívání dětí, partnerský vztah rodičů k dětem či mediální business nebo obchod s dětským konzumním zbožím - ničí představu o nevinnosti dětství a závislosti dětí a vytvářejí představu dnešních dětí jako malých dospělých. Zdrojem, z něhož tato diskursivní analýza vychází jsou následující v terénním výzkumu získané kvalitativní rozhovory s příslušníky dvou generací (třicátníci a padesátníci), kteří ve svých biografických vyprávění reflektují jak své dětství v době padesátých a sedmdesátých let, tak současné dětství svých dětí, vnuků či žáků. Tyto rozhovory spolu s vybranými diskusními příspěvky na internetových stránkách věnovaných dětství (www.rodina.cz) reprezentují laický diskurs. Dalším zdrojem výzkumu byly publikované texty o problematice dětí, které reprezentovali expertní diskurs .
Links
MSM 142300002, plan (intention)Name: Děti, mládež a rodina v transformaci (Acronym: MLADĚRO)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Children, Youth and Family in Transition
PrintDisplayed: 22/5/2024 03:37