2004
Zdroje tvořivého procesu ve školní třídě
ŠVAŘÍČEK, RomanZákladní údaje
Originální název
Zdroje tvořivého procesu ve školní třídě
Název anglicky
Sources of the creative process in the classroom
Autoři
ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant)
Vydání
Roč.LII, řada pedagogická U9. Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. od s. 169-178, 12 s. 2004
Nakladatel
Filozofická fakulta MU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-210-3452-1
Klíčová slova anglicky
creativity; creative process; grounded theory; qualitative research; primary education
Změněno: 25. 6. 2007 16:36, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
V originále
Příspěvek popisuje výsledky kvalitativního výzkumu zaměřeného na tvořivý proces ve školní třídě. Vychází z procesuálního pojetí tvořivosti, které dokáže postihnout determinanty tvořivosti, jako jsou intervenující podmínky, kontext, strategie použité žákem k tvořivému výkonu, ale také popisuje organizaci tvořivého procesu učitelem. Jádrem tvořivého procesu ve škole je tvořivý výkon žáka. Cílem výzkumu je odpovědět na otázku, které zdroje ovlivňují tvořivý proces ve školní třídě. S použitím zakotvené teorie byl proveden výzkum v jedné třídě sedmém ročníku základní školy. Práce přináší tři hlavní sdělení o tvořivém procesu ve zkoumané třídě. Za prvé, není-li tvořivý proces organizován učitelem, objevuje se během edukace velmi málo tvořivých výkonů žáků. Je-li však tvořivý proces učitelem organizován, tvořivých výkonů je více a nejsou zde velké rozdíly ve výkonech výjimečně tvořivých a netvořivých žáků. Druhý důležitý závěr výzkumu je zjištění, které faktory přispívají k tvořivému procesu ve školní třídě. Toto zjištění dokresluje pozadí tvořivého procesu v prostředí školy. Žáci podávají tvořivější výkony, jestliže mají srozumitelné zadání úkolu, jestliže mají čas a klid na soustředěnou práci, jestliže ve třídě panuje určitá atmosféra, jestliže žáci dodržují-li určitá pravidla komunikace, jestliže žáci mají určité poznatky z předmětu (většina divergentních úkolů na základní škole poznatky vyžaduje), jestliže pracují vhodným tempem, jestliže učitel využije tvořivých výkonů výjimečně tvořivých žáků jako příkladu pro netvořivé žáky. Třetím významným závěrem výzkumu je zjištění, že chce-li učitel cíleně podporovat tvořivý proces, musí se tomu učit. Stejně se tvořivému procesu musí učit žáci.
Anglicky
The article deals with creative process at primary education.