FUCHS, Kamil. Karel Engliš a brněnská ekonomická škola (Karel Englis and economics school in Brno). Národohospodářský obzor. Brno: Ekonomicko-správní fakulta MU v Brně, 2004, IV, No 3, p. 5 - 24, 19 pp. ISSN 1213-2446.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Karel Engliš a brněnská ekonomická škola
Name (in English) Karel Englis and economics school in Brno
Authors FUCHS, Kamil (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Národohospodářský obzor, Brno, Ekonomicko-správní fakulta MU v Brně, 2004, 1213-2446.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/04:00011778
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords in English noetics; causal method; normological method; theleological method; Brno theleological school; universalism; Engliš school
Tags Brno theleological school, causal method, Engliš school, noetics, normological method, theleological method, universalism
Changed by Changed by: prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc., učo 1109. Changed: 23/12/2004 12:44.
Abstract
Úvodní část je věnována souviuslostem porosazení teleologoické metody v brněnském ekonomickém prostředí. Ve druhé části jsou ilustrovány základní souvisloti sporu o metodu mezi Englišem a Loevensteinem. Závěrečná část je věnována příspěvku druhé generace školy.
Abstract (in English)
This article explains fundamental context of the rise and development of the economic school that was formed at the Masaryk university in Brno in the 1920s and 1930s. The founder and leading representative was K. Engliš.The author of this article emphasizes the contribution of F. Weyr, the founder of normative legal theory to developing the fundamentals of theleological method. Emphasis is placed upon peculiarities of noetic approach of theological method in economic science. The second part the discussions on method. (K. Engliš and J. Loevenstein). Next part analyzes the contribution of the second genaration of school.
Links
GA402/99/0605, research and development projectName: Dějiny českého ekonomického myšlení
PrintDisplayed: 30/8/2024 00:57