J 2005

Přímá železniční spojení z Prahy a Bratislavy (vliv politických a společenských změn)

SEIDENGLANZ, Daniel

Základní údaje

Originální název

Přímá železniční spojení z Prahy a Bratislavy (vliv politických a společenských změn)

Název česky

Přímá železniční spojení z Prahy a Bratislavy (vliv politických a společenských změn)

Název anglicky

The split of Czechoslovakia manifested itself by the decline of the number of direct trains between the largest Czech and Slovak cities

Autoři

SEIDENGLANZ, Daniel (203 Česká republika, garant)

Vydání

Acta Facultatis Rerum Naturalium Universitatis Comenianae, Geographica, Bratislava, Univerzita Komenského v Bratislave, 2005, 0231-715X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Zemský magnetismus, geodesie, geografie

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14310/05:00019836

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

Klíčová slova anglicky

international railway transport; direct train; Prague; Bratislava

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 11. 2006 19:49, Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D.

Anotace

V originále

Přímé dálkové vlaky zvyšují kvalitu železniční dopravy. Jejich existence je ovlivněna kvalitou drážní infrastruktury v příslušném směru a také politickými a společenskými podmínkami. Před rokem 1989 byla situace v Československu determinována celkovou politickou situací, po roce 1989 se změnila zahraničně-politická orientace země a navíc došlo k rozdělení společného státu. Příspěvek posuzuje vliv daných faktorů na existenci přímých železničních spojení z Prahy a Bratislavy včetně souvislostí s rozvojem systémů vysokorychlostní železniční dopravy např. v Německu a ve Francii.

Anglicky

Long-distance trains increase the quality of railway transport. Their existence is influenced by the quality of railway infrastructure in the respective direction and also by political and social conditions. The pre-1989 situation in Czechoslovakia was determined by the overall political situation, after 1989 the country's political orientation changed and, in addition, the country split. This paper assesses the influence of the above factors over the existence of direct railway services from Prague and Bratislava to other European cities and explores the connection with the development of high-speed railway for example in Germany and France.

Návaznosti

GA402/04/2128, projekt VaV
Název: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Grantová agentura ČR, Železniční doprava-institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie