2004
Žánry řeči v básnickém jazyce Wisławy Szymborské
MADECKI, RomanZákladní údaje
Originální název
Žánry řeči v básnickém jazyce Wisławy Szymborské
Název česky
Žánry řeči v básnickém jazyce Wisławy Szymborské
Název anglicky
Genres od Speech in the Poetry of Wisława Szymborska
Autoři
MADECKI, Roman (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Ostrava, Wisława Szymborska Tradice-současnost-recepce, od s. 283 - 289, 7 s. 2004
Nakladatel
Ostravská univerzita v Ostravě
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/04:00019846
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-7042-686-1
Klíčová slova anglicky
genres od speech; poetry; Wisława Szymborska
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 12. 2007 00:08, Mgr. Roman Madecki, Ph.D.
V originále
Pro tvorbu Szymborské je typické, že používá slov, která všichni uživatelé jazyka znají ze své jazykové praxe, ale přesto jimi dovede vyjádřit mnohem více. Pod často jednoduchou povrchovou strukturou je ukryta mimořádně bohatá sémantika. Také z hlediska žánrového je tvorba Szymborské velmi bohatá. V samotných básních se však autorka zpravidla nedrží charakteristických rysů jednotlivých žánrů, zejména předpokládané jednoty tematiky, stylu a kompozice. Jde tedy spíše o žánry ve smyslu Bachtinovy teorie žánrů řeči. Szymborska disponuje vysokou kompetencí v oblasti používání jednotlivých žánrů řeči, individuálně je přetváří či vzájemně kombinuje jejich prvky. Důkazem je provedený rozbor dvou básní (Na wieży Babel, Pogrzeb), v nichž Wisława Szymborska zajímavě využila prvků modifikovaného dialogu. Prvky primárního žánru tak v rámci básně, tj. žánru sekundárního, nabývají zcela nových a originálních významů.
Anglicky
For the performance of Szymborska it is typical her using words which all the users of language know, but still she manages to express much more in the mediation of them. Under the often simple surface structure there is an exceedingly rich semantics hidden. Also from the genre point of view the performance of Szymborska is very rich. At the poems themselves the authoress doesnt keep, however, the characteristic signs of the individual genres, above all the supposed unity of theme, style and composition. This is rather the matter of genres in the sense of Bachtins theory of speech genres. Szymborska disposes of a high competence at the sphere of using the individual speech genres, she reshapes them in an individual manner or she combines their elements mutually. As a evidence there can be mentioned the analysis of two poems (Na wieży Babel, Pogrzeb).
Návaznosti
GP405/03/P120, projekt VaV |
|