D 2004

The different lifestyles of elementary school female teachers as seen by themselves

ŘEHULKA, Evžen a Oliva ŘEHULKOVÁ

Základní údaje

Originální název

The different lifestyles of elementary school female teachers as seen by themselves

Název česky

Posuzování vlastního životního stylu u učitelek základních škol

Autoři

ŘEHULKA, Evžen (203 Česká republika, garant) a Oliva ŘEHULKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Brno, Teachers and Health 6, od s. 239-256, 17 s. 2004

Nakladatel

Paido

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/04:00010914

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7315-093-8

UT WoS

000264734800016

Klíčová slova česky

životní styl, geneze životního stylu, učitelská profese

Klíčová slova anglicky

a lifestyle; the lifestyle genesis; the teachers profession

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 6. 2009 20:34, Mgr. Dušan Kalášek

Anotace

V originále

The study describes different lifestyles of the female teachers at elementary schools (n=216). Based on research, 14 types of lifestyle have been identified and shown to be conditioned by the factors of environment, upbringing and self-improvement. It has been proved that the most frequently occurring lifestyles are those characterized as performance-oriented and reflective, while they are conditioned by the upbringing and self-education. The most of the other lifestyles have rather been formed by the environment factors. The research has shown that female teachers tend to choose a lifestyle optimally corresponding to the character of their profession and consciously form it. We consider the lifestyle as an important category within pedeutology; its study and formation should be given appropriate attention within the professional teacher training and career analysis.

Česky

Ve studii je popsán výzkum životního stylu učitelek základních škol (n=216). Šetřením bylo identifikováno 14 typů životního stylu a určena jejich podmíněnost prostředím, výchovou a sebevýchovou. Ukázalo se, že nejčastější jsou životní styly, které byly charakterizovány jako výkonové a reflexivní, přičemž tyto styly byly podmíněny výchovou a sebevýchovou. Většina ostatních stylů byla určena spíše faktory prostředí. Výzkum ukázal, že učitelky volí optimální životní styl k charakteru své profese a vědomě ho formují. Považujeme životní styl za důležitou kategorii v pedeutologii a jejímu výzkumu a formování by se měla věnovat pozornost v profesní přípravě a také při analýze kariéry učitele.

Návaznosti

IAA7025403, projekt VaV
Název: Paradigma zdraví a kvality života: aspekt metodologický, osobnostní a ontogenetický
MSM 144100001, záměr
Název: Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)