J 2004

Dilema kvantitativního a kvalitativního přístupu : je metodologický pluralizmus východiskem?

FILIP, Miroslav

Základní údaje

Originální název

Dilema kvantitativního a kvalitativního přístupu : je metodologický pluralizmus východiskem?

Název anglicky

Quantitative versus qualitative approach : is the methodological pluralism a solution?

Autoři

Vydání

Československá psychologie, Praha, AV ČR, 2004, 0009-062X

Další údaje

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.209

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

qualitative methodology; quantitative methodology; methodological pluralism; epistemology
Změněno: 11. 2. 2005 13:56, Mgr. Miroslav Filip, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie polemizuje s řešením sporu kvantitativní a kvalitativní metodologie, jaký navrhuje metodologický pluralizmus. Snaží se ukázat, že rozdíl mezi oběma přístupy není relativní - souvisí se základními dvěma způsoby, jak můžeme poznávat svět. Vztah kvantitativní a kvalitativní modality poznání je postupně diskutován v kontextu filozofie, přírodních věd a humanitních věd. Na tomto pozadí jsou kritizovány zdroje metodologického pluralizmu v současné psychologii - neujasněné cíle poznání, neujasněnost hranic mezi kvantitativním a kvalitativním přístupem, frustrace z dosavadní neúspěšnosti ryze kvantitativní i kvalitativní podoby psychologie a aplikace vnějších pohledů na vědu v normativní metodologické diskuzi. Z této kritiky vyplývá nutnost odmítnutí pluralistického řešení. Autor naopak navrhuje kvantitativní a kvalitativní přístup v psychologii zvlášť tematizovat a systematicky aplikovat podle jejich povahy.