LAZAROVÁ, Bohumíra. Profesionální rozvoj učitele a duševní zdraví: k problematice resistence vůči změně (Professional development of a teacher and mental health: towards the topic of the resistance to change). In Teachers and Health. Brno: Paido, 2004. p. 137-144. ISBN 80-7315-093-X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Profesionální rozvoj učitele a duševní zdraví: k problematice resistence vůči změně
Name in Czech Profesionální rozvoj učitele a duševní zdraví: k problematice resistence vůči změně
Name (in English) Professional development of a teacher and mental health: towards the topic of the resistance to change
Authors LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Teachers and Health, p. 137-144, 8 pp. 2004.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14510/04:00012020
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 80-7315-093-X
UT WoS 000264734800009
Keywords in English teachers health; professional development; resistence to change
Tags professional development, resistence to change, teachers health
Changed by Changed by: doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D., učo 2201. Changed: 18/2/2005 11:06.
Abstract
Příspěvek je zaměřen na problematiku resistence v učitelské profesi. Je zde nahlížena jako resistence ke změně a profesionálnímu rozvoji. Může být také pokládána za pozitivní faktor a zdroj nového poznání pokud je rozpoznána a řízena. Autorka věnuje pozornost možným příčinám, typům a projevům resistence ke změně a vztahuje ji k problematice pracovní spokojenosti učitele. Problematiku doplňuje o některé výsledky výzkumu z českého školního prostředí.
Abstract (in English)
The article deals with resistance in the teaching profession. It is viewed here as a resistance to change and to professional development. It can also be perceived as a positive factor and a source of new knowledge and enrichment provided that it is realized, identified and controlled. The author pays attention to the possible causes, types and manifestations of resistance to change and point out the relationship between resistance, mental health and job satisfaction. The theoretical part has been completed with partial results of a research carried out in the Czech school environment.
Links
GA406/03/0700, research and development projectName: Psychologické aspekty dalšího vzdělávání učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Psychological aspects of in-service teacher education and training
PrintDisplayed: 24/2/2024 09:51