C 2004

Jedenáctileté dítě ve škole

ŠAFÁŘOVÁ, Michaela, Stanislav JEŽEK a Jan MAREŠ

Základní údaje

Originální název

Jedenáctileté dítě ve škole

Název anglicky

Eleven years old children in school environment

Autoři

ŠAFÁŘOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant), Stanislav JEŽEK (203 Česká republika) a Jan MAREŠ (203 Česká republika)
Eds. - Vladimír Smékal, Lenka Lacinová, Lubomír Kukla.

Vydání

Brno, Dítě na prahu dospívání, od s. 172-186, 14 s. Edice psychologie, 2004

Nakladatel

Barrister & Principal

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/04:00011049

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

80-86598-84-5

Klíčová slova anglicky

children; school; school education; development

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 29. 5. 2009 12:28, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Anotace

V originále

Jedním z hlavních cílů vzdělání je vychovat z našich dětí dospělé, odpovědné lidi, kteří si jsou vědomi své vlastní identity, hodnot, závazků, lidi kteří budou schopni ve společnosti uplatnit žádoucím způsobem vlastní potenciál a tvořivost v co nejširší míře. Podobně formulované cíle výchovy a vzdělávání nalezneme snad ve všech učebnicích pedagogiky (např. Průcha, 1997), pedagogické psychologie (např. Fontana, 1997, Čáp, Mareš, 2001), v preambuli školského zákona a v celé řadě pedagogických dokumentů. Škola jako vzdělávací instituce je dokonce podle tohoto kriteria posuzována a hodnocena v procesu vnitřní i vnější evaluace. Na dosažení tohoto cíle se v rámci školy a spolupracujících institucí podílí celá řada odborníků učitelé, výchovní poradci, školní metodici prevence, psychologové, lékaři atd. Tito odborníci se snaží dětem pomoci z titulu své profese nalézt vlastní cestou životem. Můžeme říci, že ve školním kontextu je dosažení tohoto cíle založeno především na zdůraznění a budování vztahu mezi aktéry výchovně-vzdělávacího procesu založeném na zásadách rovnosti a respektu a posilování kladných projevů chování žáků (White, Mullis, 1998).

Anglicky

Eleven years old children in school environment. Context, situations and solution proposal.

Návaznosti

LN00A023, projekt VaV
Název: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech