FRANKOVÁ, Milada. The Postmodern Bravura of A.S. Byatt. The Atlantic Critical Review. New Delhi, 2005, Vol 3, No 1, s. 108-119. ISSN 0972-6373.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Postmodern Bravura of A.S. Byatt
Název česky Postmoderní bravura A. S. Byattové
Autoři FRANKOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant).
Vydání The Atlantic Critical Review, New Delhi, 2005, 0972-6373.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14330/05:00013369
Organizační jednotka Fakulta informatiky
Klíčová slova anglicky A.S. Byatt; contemporary novel; postmodern writing; critical theory
Štítky A.S. Byatt, contemporary novel, critical theory, postmodern writing
Změnil Změnil: RNDr. JUDr. Vladimír Šmíd, CSc., učo 1084. Změněno: 2. 6. 2005 07:38.
Anotace
Described as one of the most interesting British novels of the 1970s, A.S. Byatts The Virgin in the Garden (1978), the first volume of her then planned tetralogy, has been since followed by another three volumes Still Life (1985), Babel Tower (1996) and A Whistling Woman (2002). The four novels constitute a realistic family saga told against the backdrop of the British 1950s and 60s, richly interwoven with multilayered literary experiment and polemics with postmodern trends and concepts. In much the same way, combining a thrilling realistic narrative with an interplay of analogies, pastiche and a merging of genres, Byatt throws a Victorian glove into the ring of debate with the practitioners of modern critical theories in her novel Possession (1990). But it is always postmodern weapons that, with eloquent bravura, the author deploys in her polemical battle. With her defence of the power of words and the multiplicity of meanings and readings Byatt speaks up for the writer and his/her work and against the limitations of theories which reduce books by creative, one-sided interpretations. In Byatts fiction it is the imposing scope of her novels, their stylistic and genre variety and the wealth of themes that appear to be the authors intention as well as success. The best way to grasp them is to take up the intellectual challenge that Byatts polemical game of tradition and postmodernity offers.
Anotace česky
Román A.S. Byattové Panna v zahradě (1978)byl označen za jeden z nejzajímavějších britských románů 70. let. Byl to první díl tehdy plánované tetralogie po němž následovaly další tří díly, Zátiší (1985), Babylónská věž (1996) a Když žena píská (2002). Tetralogie představuje realistickou rodinnou ságu vyprávěnou na pozadí britských 50. a 60. let, kterou se bohatě prolíná mnohovrstevnatý literární experiment a polemika s postmoderními trendy a koncepty. Podobným způsobem kombinuje napínavé realistické vyprávění s hrou analogií, pastiše a prolínání žánrů také román Posedlost (1990), v němž Byattová také výrazně polemizuje s moderními literárními a kulturními teoretiky. Jsou to ovšem vždy postmoderní zbraně, kterými autorka ve své polemické bitvě bravurně vládne. Především jimi brání spisovatele a jich díla, která teorie mají tendenci redukovat jednostrannými kreativními interpretacemi.
Návaznosti
IAA9164301, projekt VaVNázev: Encyklopedie srovnávací literárněvědné terminologie
Investor: Akademie věd ČR, Encyklopedie srovnávací literárněvědné terminologie
VytisknoutZobrazeno: 8. 5. 2024 07:41