J 2005

Srovnání kognitivně-behaviorálního přístupu a logoterapie v sociální práci v nástinu terapie drogové závislosti

ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava

Basic information

Original name

Srovnání kognitivně-behaviorálního přístupu a logoterapie v sociální práci v nástinu terapie drogové závislosti

Name in Czech

Srovnání kognitivně-behaviorálního přístupu a logoterapie v sociální práci v nástinu terpie drogové závislosti

Name (in English)

Comparison of cognitive behavioral approach and logothrapy in social work within the outline of drug abuse

Authors

ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Sociální práce/Sociálna práca, Brno, ASVSP, 2005, 1213-6204

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/05:00030937

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

logotherapy; cognitive-behavioural approach

Tags

Reviewed

Abstract

V originále

Cílem následujícího textu je srovnat logoterapii V. Frankla a kognitivně-behaviorální terapie a nastínit její další možné užití v terapii drogově závislých. Autorka se nejprve pokouší detailně identifikovat hlavní komponenty obou teorií a nalézt podporu pro implicitní tvrzení, že vyvážení slabostí jedné teorie se nachází v přednostech teorie druhé, tedy že obě teorie, vhodně aplikované, lze použít ne-li přímo komplementárně, tedy alespoň souběžně či následně.

In English

The aim of the following text is to compare the logotherapy of V. Frankl and the cognitive-behavioural therapy and to outline the possibility of its further use in the therapy of drug abuse. To begin with, the author is trying to identify in detail the main components of both theories and to find evidence for the implicite statement that the balancing of some weak points of one theory consists in finding the virtues of the other theory. Both theories thus could, if applied appropriately, be used in a complementary way, or at least, simultaneously or subsequently.