J 2005

Vývoj partnerských vztahů vzniknuvších v prostředí internetu

VACULÍK, Martin a Tomáš HUDEČEK

Základní údaje

Originální název

Vývoj partnerských vztahů vzniknuvších v prostředí internetu

Název česky

Vývoj partnerských vztahů vzniknuvších v prostředí internetu

Název anglicky

development of close relationships in the internet environment

Autoři

VACULÍK, Martin (203 Česká republika) a Tomáš HUDEČEK (203 Česká republika, garant)

Vydání

Československá psychologie, Praha, Academia, 2005, 0009-062X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.241

Kód RIV

RIV/00216224:14230/05:00013674

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000229685100005

Klíčová slova anglicky

internet; close relationship; on-line relationship; development of friendship in virtual world

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 6. 2009 08:00, prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem výzkumu byla analýza partnerských vztahů vzniknuvších v internetovém prostředí. Autoři se zaměřili na vznik vztahů a na proměnné ovlivňující pokračování vztahů mimo internetové prostředí. Na základě kvalitativní analýzy polostrukturovaných rozhovorů byly identifikovány faktory, které genezi těchto vztahů ovlivňují např. motivace k seznámení na internetu, místo setkání na internetu, forma a obsah komunikace, očekávání, setkání tváří v tvář, přítomnost komponentů lásky (závazek, intimita, vášeň) v internetové fázi vztahu. Autoři formulovali následující předpoklady, které navrhují k dalšímu ověřování: Není-li hlavní motivací k seznámení touha najít partnera, vznikají hlubší vztahy, které mohou pokračovat jako partnerské vztahy mimo internetové prostředí. Čím delší je vzájemná internetová komunikace, tím je vyšší pravděpodobnost úspěšného pokračování vztahu v realitě. Úroveň závazku, který vznikl v průběhu internetové komunikace, zeslabuje význam fyzického vzhledu pro další rozvoj vztahu. Vysoká míra intimity a vášně v internetovém vztahu zvyšuje nebezpečí rozpadu vztahu po setkání tváří v tvář. Čím více komunikačních kanálů je využíváno pro vzájemnou interakci, tím vyšší je pravděpodobnost úspěšného vývoje vztahu.

Anglicky

The main goal of this research was analysis of development of close relationships in the internet environment. Examined the development of close relationships and variables meaningful for continuing of close relationship in the non-internet environment. Qualitative research design and semi-structured interview were used. Results indicate variables important for initiation and development of close relationships in the internet environment: motivation for acquaint oneself via internet, place of meeting in the internet environment, form and content of communication, expectation, face to face rendezvous, inherence of three components of love (intimacy, passion, commitment) in the internet period of development close relationship. Assumptions based on results that authors recommend for validation: The more stable and deep-going close relationship that could continue in the reality, if the main motivation for familiarisation in the internet environment is not desire to find partner. The longer the internet communication, the higher probability of successful persisting of the relationship in reality. The more commitment in the close relationship during internet period, the less importance of physical appearance for development of relationship in the reality. The high intensity of intimacy and passion in the close relationship during internet period, the higher probability of breaking-up of relationship after face to face rendezvous. The more forms of computer mediated communication (chat, ICQ, e-mail, etc.), the higher probability of successful continuing of the close relationship.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti