POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Eva VÁCLAVÍKOVÁ and Jiří ZOUNEK. School culture as an object of research. The New Educational Review. Toruň: Wydawnictwo Adam Marszalek, 2005, 2005, 5, č. 1, p. 147-165, 18 pp. ISSN 1732-6729.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name School culture as an object of research
Name in Czech Kultura školy jako předmět výzkumu
Authors POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic), Eva VÁCLAVÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic).
Edition The New Educational Review, Toruň, Wydawnictwo Adam Marszalek, 2005, 1732-6729.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/05:00012453
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English school culture; research; features of a successful school
Tags research, school culture
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D., učo 36179. Changed: 30/5/2005 13:54.
Abstract
Though the exploration of school culture is laborious, researchers have been endeavouring to empirically apprehend it since the 1960s. Various research jobs have been carried out, of diverse starting points, ways of materialization, and conclusions. The presented text indicates a way of classifying these studies according to the purposes they had been performed for. Though the list of examples is not entirely complete nor is the classification definite, a conclusion seem to be clear and evident: in most cases, school culture is not explored in order to grasp such culture itself. Much more often, school culture is examined as a starting point, a pre-condition, or a tool to explore another object of the researchers interest outside the culture itself, such as the quality and judgement of the schools performance, the quality of the learning process, or the schools development potential.
Abstract (in Czech)
Přestože je zkoumání kultury školy obtížné, výzkumníci usilují o její empirické uchopení už od šedesátých let minulého století. Nyní existuje velké množství realizovaných výzkumů a jejich velmi rozmanitých východisek, způsobů realizace i závěrů. Následující text naznačuje možnost utřídění těchto výzkumů na základě účelu, který byl do jednotlivých výzkumů vtělen. Ačkoliv není přehled podávaných příkladů zcela vyčerpávající a zařazení jednotlivých provedených výzkumů není vždy naprosto jednoznačné, jedna věc je z následujícího přehledu zřejmá. A to skutečnost, že kultura školy je jen výjimečně zkoumána pro samotné porozumění kultuře školy. Daleko častěji je kultura školy zkoumána jako východisko, předpoklad, či nástroj pro určitý předmět zájmu výzkumníka, ležící mimo samotnou kulturu, ať už je to kvalita práce školy a její posuzování, kvalita učebních procesů či potenciál rozvoje školy.
Links
GA406/01/1078, research and development projectName: Kultura české školy a strategie jejího rozvoje
Investor: Czech Science Foundation, The Culture of Czech School and Strategies for its Development
PrintDisplayed: 21/5/2024 03:59