2005
CASSS-CZ: The Czech version of the social support questionnaire for children and adolescents
MAREŠ, Jiří, Stanislav JEŽEK a František TOMÁŠEKZákladní údaje
Originální název
CASSS-CZ: The Czech version of the social support questionnaire for children and adolescents
Název česky
CASSS-CZ: česká verze dotazníku sociální opory pro děti a adolescenty
Autoři
MAREŠ, Jiří (203 Česká republika), Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, garant) a František TOMÁŠEK (203 Česká republika)
Vydání
The New Educational Review, Toruň, Wydawnictwo Adam Marszalek, 2005, 1732-6729
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/05:00013734
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
social support; perceived support; child; adolescent; parent; teacher; classmate; assessment
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 11. 2006 10:25, doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
V originále
This validation study deals with verification of the Czech version of CASSS. The questionnaire comprises 60 items. Students assess the frequency of each event described by an item and its importance. The research was realized on a sample of 274 grade 6 to 9 students and yielded similar psychometric properties as the original American version of CASSS (2000). The factor analysis identified a five-factor structure corresponding to the variables of parents, teacher, classmates, best friend, and people in school. Factor loadings ranged from 0.31 to 0.87 (compared with 0.52 to 0.81 in the original version) within each of the five components. The identified structure explains approximately 48 % of variance. Reliability estimated using Cronbach alpha was computed for each subscale (parents, teacher, classmates, best friend, and people in school). The coefficients of internal consistency ranged from 0.84 to 0.93 (compared with 0.92 to 0.95 in the original version). Cronbach alpha for the whole questionnaire is 0.95 (compared with 0.96 in the original version). The method can be used within the conditions of Czech schools to determine the actual state of individuals and groups, individual counselling and evaluation of intervention effects.
Česky
Tato validizační studie pojednává o ověření české verze CASSS. Dotazník se skládá ze 60 položek. Žáci posuzují frekvenci každé události popsané položkou a její subjektivní důležitost. Výzkum byl porveden na vzorku 274 žáků 6. až 9. ročníku. Tento vzorek poskytl podobné výsledky jako původní americká verze CASSS (2000). Faktorová analýza identifikovala pětifaktorovou strukturu, která odpovídá proměnným rodiče, učitel, spolužáci, nejlepší kamarád a lidé ve škole. Faktorové náboje se pohybovaly od 0,31 do 0,87 (oproti 0,52 až 0,81 u originální verze) v rámci každé z pěti složek. Koeficienty interní konzistence se pohybovaly od 0,84 do 0,93 (oproti 0,92 až 0,95 u originální verze). Metodu lze použít v podmínkách českých škol k diagnostice aktuálního stavu jednotlivců i skupin, individuální poradenství a evaluac výsledků intervencí.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|